CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

02 lutego 2012

"Staroświecka autorka"




Pani Zofia przez mróz uliczny się przekradła, rozpalona i zziębnięta. Stanęła w progu.
- Ach tak, wiecie już, wiecie. Mam tu z sobą … proszę, pomóżcie mi z tym paltem. Mam tu coś dla was.
Edward umieścił je na wieszaku.
- Proszę usiąść przy piecu.
- Jak to dobrze, że otwarte – powiedziała – mam dla was. Chciałam przeczytać.
- Pani Zofio – Adam odsunął krzesło, aby swobodnie usiadła – wiemy już … i smutno nam wszystkim. Jak zawsze nie w porę ta śmierć, jak nie w porę choroba.
- Niech mi pan wybaczy, musiałam przyjść.
- Mario, herbata z cytryną. Dla mnie też.
Trzymała w ręku książkę. Rozejrzała się po sali. Nowi goście, których nie znała jedli późna kolację. Uśmiechnęła się.
- Panie Adamie, jak to dobrze, że mimo wszystko nie jesteśmy sami, tacy zupełnie sami, choć bez Niej tak okrutnie smutno.
Gorąca herbata parzy wargi. Aromat cytryny unosi się kwaśna mgiełką nad szklanym walcem naczynia.
- Posłuchajcie!
Zaczęła z taką harmonijną powagą…

„Nagrobek
Tu leży staroświecka jak przecinek
autorka paru wierszy. Wieczny odpoczynek
raczyła dać jej ziemia, pomimo że trup
nie należał do żadnej z literackich grup.
Ale też nic lepszego nie ma na mogile
oprócz tej rymowanki, łopianu i sowy.
Przechodniu, wyjmij z teczki mózg elektronowy
i nad losem Szymborskiej podumaj przez chwilę.”

Cisza. Jaka ogromna cisza.
- Jakże to – odezwała się jeden z nowych gości – to ta pani tak napisała o swojej…?
(…)
- Odprowadzę panią do domu – powiedział Adam, kiedy upłynęły dwie herbaty z cytryną.
- To i ja z tobą – powiedziała Maria.
Wybrali się w podróż arktyczną.

3 komentarze:

  1. Witaj Smoothoperator, ze swoim uśmiechem, mądrymi słowami wydawało się, że będzie z nami zawsze. Wielki żal, gdy odchodzą naprawdę Wielcy.
    Maria Dora

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ogarnął mnie smutek na wieść o śmierci pani Szymborskiej, kolejnej znanej i uznanej osoby, która w ostatnich tygodniach odeszła.
    Nola

    OdpowiedzUsuń