ŻYCZENIA

ZDROWYCH, POGODNYCH I RADOSNYCH ŚWIĄT

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

18 stycznia 2014

Przywłaszczone z Księgi Koheleta bez komentarza

12.
 Postanowiłem
przyjrzeć się mądrości,
a także szaleństwu i głupocie.
Bo czegoż jeszcze dokonać może człowiek,
który nastąpi po królu,
nad to, czego on już dokonał?
13.
 I zobaczyłem,
że mądrość tak przewyższa głupotę,
jak światło przewyższa ciemności.
14.
Mędrzec ma w głowie swojej oczy,
a głupiec chodzi w ciemności.
Ale poznałem tak samo,
że ten sam los
spotyka wszystkich.
15.
Więc powiedziałem sobie:
«Jaki los głupca,
taki i mój będzie.
I po cóż więc nabyłem
tyle mądrości?»
Rzekłem przeto w sercu, że i to jest marność.
16.
 Bo nie ma wiecznej pamięci po mędrcu
tak samo, jak i po głupcu,
gdyż już w najbliższych dniach
w niepamięć idzie wszystko;
czyż nie umiera mędrzec tak samo jak i głupiec?
17.
Toteż znienawidziłem życie,
gdyż przykre mi były wszystkie sprawy,
jakie się dzieją pod słońcem;
bo wszystko marność i pogoń za wiatrem.
[Koh. 12-17] 

4 komentarze:

  1. lepiej "znienawidzić" przywiązanie do ludzkiej wdzięczności / opinii / pamięci itp. i mieć to w nosie.. I robić swoje. I kochać życie :)
    Pozdrawiam - skowronek

    OdpowiedzUsuń
  2. smoothoperator18.01.2014, 16:18

    Gdyby tak się dało....
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. A jednak nie do końca taka marność. Sam pan Kohelet przykładem, że po mądrych jednak pamięć zostaje... Czasem nawet na ponad dwa tysiące lat.

    OdpowiedzUsuń
  4. smoothoperator19.01.2014, 03:19

    ale nie po mnie zostanie, Zgago, nie po mnie :-(

    OdpowiedzUsuń