CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

26 czerwca 2016

LA FOLIA

La Folia, utwór muzyczny w formie sonaty, będący jedną z form wariacji – ozdobników muzycznych, występuje już renesansie, choć największą popularnością cieszyła się w epoce baroku. La Folia pochodzi od piętnastowiecznego, portugalskiego tańca i dzisiaj często w kameralnej wersji muzyce inscenizowany taniec. Motyw La Folii pojawił się między innymi w twórczości tak znakomitych kompozytorów jak Corelli, Vivaldi, Cabanilles czy (?) Franciszek List.
Wielkim propagatorem tej specyficznie brzmiacej sonaty jest Katalończyk - Jordi Savall, słynny wykonawca muzyki barokowej, muzyk po mistrzowsku grajacy na violi da gamba, twórca zespołu Hespirion XXI, wykonawca dzieł znanych kompozytorów, jak i tych mniej popularnych i anonimowych.
Przedstawiona poniżej La Folia w wykonaniu Savalla i jego zespołu to wersja hiszpańska, autorstwa Antonio Martína y Colla - kompozytora hiszpańskiego i mnicha, żyjącego na przełomie XVII i XVIII wieku. Doskonale słyszalne są w tej wersji motywy hiszpańskie, co wzbogaca sonatę i nadaje jej specyficzny, iberyjski urok.



Real Basílica de San Francisco el Grande in Madrit

[26.06.2016, Dobrzelin]

5 komentarzy:

  1. Podziwiam Twoje rozeznanie w muzyce ... w tym przykładzie oczarowały mnie kastaniety :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tam, oj tam ... rozeznania wielkiego nie mam, posiadając jednocześnie małżowiny uszne, którym pewne dźwięki się podobają, ot co :-)

      Usuń
  2. Jak tu nie odpłynąć przy tej muzyce? Piękna. Dowiedziałam się, że wielu kompozytorów wzorowało się na La Folii. We Wrocławiu otwarto lokal gastronomiczny o tej nazwie. Dopiero po tej notce wiem, co nazwa oznacza. Dziękuję za wiedzę i muzykę.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muzyka dawna od średniowiecza począwszy wzorowała się często na tańcu, albo inaczej, tańcowi towarzyszyła i z biegiem czasu stawała sie inspiracją dla znanych do dzisiaj kompozytorów. Tak było z La Folią, ale przecież inspiracjami, także późniejszymi była ludowa/miejska/okolicznościowa pieśń towarzysząca tańcowi bądź też występująca samodzielnie... weźmy pod uwagę choćby portugalskie fado, hiszpańskie flamenco, francuski gavot, polski mazurek, kujawiak czy polonez, agrentyńskie tango, blues itp....

      Usuń
    2. A nie mówiłam? Równie obeznany, co skromny :-)

      Usuń