ŻYCZENIA

ZDROWYCH, POGODNYCH I RADOSNYCH ŚWIĄT

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

04 listopada 2018

POJEDYNEK

Z dopiskiem "z przymrużeniem oka" ten pojedynek pomiędzy dwoma artystami, których obecność w kawiarence jest dla niej zaszczytem.
Leonard Cohan - nieżyjący już niestety kanadyjski poeta i pieśniarz, a po drugiej stronie aktywny buntownik i antykonformista, niespodziewany laureat Nagrody Nobla - Bob Dylan.
Obaj muzycznie i tekstowo różni; poezja pierwszego skupiona głównie na relacjach zachodzących pomiędzy mężczyzną a kobietą; istotą twórczości drugiego artysty jest swoista refleksja i bunt przeciwko złu świata, w którym żyje.
Obaj zapisali się złotymi zgłoskami i nutami na artystyczny drogach pogranicza kultury masowej i tej pisanej przez duże K, przy czym Cohan do swych dni ostatnich pozostał wierny własnej poezji, Dylan zaś z kręgu muzyki folk zszedł na tory zdobywającego coraz większą popularność rocka.
Istotne jest to, że miłośnicy twórczości Cohana i Dylana pozostali wiernymi słuchaczami pieśni obu artystów, które chyba nigdy się nie zestarzeją i nie stracą na znaczeniu na jakie zasługują.
Oto sugerowane przeze mnie piosenki z krótkimi spolszczonymi fragmentami tych utworów: 
1. Leonard Cohan - "Lover,lover,lover"
"Lover lover lover
Prosiłem ojca: 
- Ojcze daj mi nowe imię, 
Bo stare już splamiło się 
Strachem i wstydem (...)"

2. Bob Dylan - "Mr Tambourine Man"
"Hej! Panie z tamburynem, zagraj mi piosenkę
Nie jestem śpiący i donikąd nie idę
Hej! Panie z tamburynem, zagraj mi piosenkę
W dzwoniący, brzęczący poranek pójdę za tobą (...)"

3. Leonard Cohan - "Everybody knows"
"Każdy wie, że kochasz mnie maleńka 
Każdy wie że tak naprawdę jest 
Każdy wie że zawsze byłaś wierna 
Może oprócz nocy dwóch lub trzech 
Każdy wie, że byłaś dyskretna 
Ale musiałaś się spotykać nago
Z wieloma mężczyznami
I o tym też każdy wie (...)"

4. Bob Dylan - "Blowing in the wind"
"Jak wiele dróg poznać muszę byś mógł
Mężczyzną nazywać mnie?
Jak wiele ptak musi przeciąć dróg
Nim spocznie na piasku we śnie?
No i jak wiele kul musi trafić w swój cel
Nim skończą się wojny złe? 
Odpowiedź w nas, unosi z wiatrem czas,
Odpowiedź unosi z wiatrem czas (...)"

5. Leonard Cohen - "A thousand kisses deep"
"A czasem kiedy noc się dłuży
Podnosimy się na duchu - nieszczęśliwi
Bezwolni - i zanurzamy się
Na głębokość tysiąca pocałunków (...)"

6. Bob Dylan - "One more cup of coffee"
"Twój oddech jest słodki
Niczym nieba skarb twoje oczy,
Twoje plecy proste, gładkie twoje włosy,
Gdy leżysz na swojej poduszce,
Lecz nie wyczuwam w tobie czułości,
Ani przywiązania czy miłości
Twoje serce jest nie dla mnie
Tylko dla gwiazd na wysokości (...)"



7. Leonard Cohan - "Famous blue raincoat"
"Ostatnim razem, gdy Cię widzieliśmy, bardzo się postarzałeś
Twój słynny niebieski prochowiec był rozerwany na ramieniu.
Wychodziłeś na stację, na każdy pociąg
Wróciłeś do domu bez Lili Marlene (...)"

8. Bob Dylan - "Knockin' on heaven's door"
"Mamo, zakop te pistolety
Nie mogę już z nich strzelać 
Zimne czarne chmury zbierają się nisko
Czuję się tak, jakbym pukał do bram (...)" 


[04.11.2018, Dobrzelin]

4 komentarze:

  1. Remis, nie ma zwycięzcy, obaj i teksty i muzykę mają rewelacyjne i ponadczasowe.

    OdpowiedzUsuń
  2. To dopiero pojedynek! Nie ma rozstrzygnięcia, bo nie o to przecież chodzi. Jednego i drugiego słuchać można bez końca.
    Zasyłam serdeczności

    OdpowiedzUsuń
  3. No to sobie koncercik zrobiłam.
    Dziękuję i pozdrawiam.
    P.S. Jak się czują pieseczki???

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki koledze ze studiów dowiedziałam się, że jest taki piosenkarz jak Leonard Cohen, który wtedy jeszcze żył.
    O Bobie Dylanie słyszałam od dawna.
    Jednak nie jestem melomanką.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń