CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

14 maja 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 13.05.2023

 

Kartka z kalendarza na dzień 13 maja 2023 roku


Sobota

Imieniny dzisiaj obchodzą: Maria, Roberta, Serwacy oraz Andrzej, Aaron, Ciechosław, Cieszmir, Dobiesława, Gerard, Gerarda, Gliceria, Jan, Magdalena, Mucjusz, Natalis, Piotr, Robert

Przysłowia na dziś:

Gdy w maju dobry Serwacy, dobry w czerwcu Bonifacy (5.06)”

Jak się rozsierdzi Serwacy, to wszystko zmrozi i przeinaczy”

Słońce

Świt: 03:59

Wsch. Sł.: 04:42

Zach. Sł.: 20:22

Zmierzch: 21:04


Cytat dnia:

Młodość jest pot­wornie ciężkim przy­pad­kiem i chy­ba nie ma ni­kogo,

kto by z te­go wyszedł bez powikłań.” - Agnieszka Osiecka


Tego dnia, tj.13 maja w Moskwie urodził się Aleksiej Chomiakow - rosyjski dramaturg, poeta, publicysta i malarz [zm. 5 października 1860 - Iwanowskoje]


Poniżej wiersz Chomiakowa...

PO PRZECZYTANIU PSALMU

Grom — Z końca w koniec rozległ się po niebie,

Ziemia zadrżała, zamilkła, i słucha.

Pan z Majestatu ozwał się. — Daj ucha,

Ludu wybrany! Bóg mówi do ciebie.


Ludu mój! widzę, tyś gotów mi wznosić

Ogromy świątyń; nie oszczędzasz złota;

Najdroższe wonie dłoń twa w ogień miota,

I myślisz — że to już dosyć!


Co mi po twoich gmachach? Jam zbudował

Świat ten nieogarniony; Jam na zrębie

Otchłani, dźwignął Niebo; Jam mórz głębie

Napełnił; Jam je okował.


Chcę — i dość słowa Mego, by z nicości

Stały się nowe światy, nowe słońca.

Jam Pan, Jam Stwórca przestrzeni bez końca,

Jam nieskończoność wieczności! —


Co Mi po twojém złocie? Jam w głąb’ ziemi,

W rdzeń skał jéj wnętrza, jako morskie fale,

Jako deszcz, ogniem stopione metale

Wlał potokami wrzącemi.


Tam one, w pętach przepaści bezdennéj,

Wrą i szaleją. — Wasze miny złota,

To tylko krople, bryzg, co ku wam miota

Burza téj fali płomiennéj. —


Co Mi kadzidła? Ku mnie nieustanną

Woń całéj ziemi, z wszystkich jéj pod rosą

Gajów i kwiatów, wszystkie wiatry niosą,

Jak jéj ofiarę co–ranną.


Co Mi te blaski waszych lamp? Przede Mną

Gwiazd miryady, jak iskry z wulkanu,

Tryskają w mroku, i gasną poranu,

Wam, nie Mnie, świecąc w noc ciemną. —


Ludu mój! błahe przynosisz mi dary! —

Jest wszakże jeden — z którym, gdy Mi wierny,

Hołd złożyć przyjdziesz: — Ja, Pan miłosierny,

Przyjmę twe wszystkie ofiary.


Dar ten — to serce twoje; jego skrucha

Przed sądem Prawdy; jego miłość z bratem,

I moc niezłomna w bojowaniu z światem,

Na tryumf Mojego Ducha.“


[14.05.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz