CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

12 października 2023

SZTUKA - HIROSHIGE ANDŌ - KOLOROWE DRZEWORYTY

 

  • Hiroshige Andō urodzony w 1797 w Edo - zmarł 12 października 1858 roku w Edo podczas epidemii cholery - zwany także Hiroshige Utagawa to jeden z najbardziej znanych japońskich malarzy, grafików i twórców ukiyo-e*.

  • W dzieciństwie nosił imię Tokutarō. Był synem strażaka. W wieku dwunastu lat stracił rodziców.

  • Imię Hiroshige przyjął w 1811 r., gdy rozpoczął naukę w pracowni Toyohiro Utagawy. Z tego powodu używał nazwę szkoły Utagawa zamiast własnego nazwiska.

  • Hiroshige wykonywał większość swoich prac w technice drzeworytu. Początkowo tworzył portrety, przedstawiające głównie aktorów i kobiety, ale w późniejszych latach stał się sławny dzięki pejzażom i obrazom natury. Wykonał tysiące kompozycji przedstawiających kwiaty i ptaki, ale także Edo, miasta i drogi. Do najsłynniejszych należą np. serie: Sto znanych miejsc w Edo (przyjmowane za wyjątkowe osiągnięcie szkoły ukiyo-e) i Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu

  • Jego twórczość stała się inspiracją dla Udo Kallera, Vincenta van Gogha, Jamesa McNeilla Whistlera, Paula Cézanne'a, Henri de Toulouse-Lautreca, Paula Gauguina i innych twórców impresjonizmu.

  • Część jego dzieł znajduje się w Muzeum Miedzi w Legnicy. Kolekcjonerem jego drzeworytów był m.in. Feliks Jasieński – zebrał ich około 2000. Wiele z nich jest prezentowanych w krakowskim muzeum „Manggha”.

  • Wielbicielką twórczości Hiroshige była Wisława Szymborska (1923–2012), która poświęciła mu wiersz „Ludzie na moście”.


* rodzaj malarstwa i drzeworytu japońskiego, funkcjonujący w okresie Edo (od połowy XVII wieku do początków okresu Meiji w drugiej połowie XIX wieku)


1. Utagawa (aka Ando) Hiroshige (Japonia, 1797-1858)

Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido  nr 3: Warabi

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Prom przez rzekę Toda. Duża łódź promowa załadowana pasażerami i koniem przeprawia się przez rzekę, podróżni i konie czekają na drugim brzegu; nad łodzią latają czaple.


2. Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido nr 5: (1834-42)

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Omiya oznacza "Wielką Świątynię". W rzeczywistości w Omiya znajdowała się świątynia Korigawa, która była największą świątynią Shinto w prowincji Musashi. To miasto pocztowe było znane z największej liczby "honjins" i "waki-honjins" (zajazdów wyznaczonych dla daimyo i ich oddziałów) na autostradzie Kisokaido. Góra Fuji, ukazująca na zdjęciu swoją piękną sylwetkę, znajduje się w rzeczywistości około 100 km od niej.


3. Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido nr 6: Ageo

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Autostrada Kisokaido, która prowadziła w głąb kraju, najpierw przecięła wielką równinę Kanto. Na stacji Ageo, położonej około 31 km od mostu Nihonbashi, droga była jeszcze płaska i prosta. Pionowe flagi stojące na terenie Wielkiej Świątyni Kamo reklamują "Takenouchi" i "Hoeidoh", wydawców tych druków. Świątynia Shinto w Kamo, z domem wypoczynkowym na zewnątrz terenu i chłopami żnącymi ryż przed nią.


4. Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido nr 7: Okegawa

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Miasto pocztowe Okegawa prosperowało jako centrum uprawy krokosza barwierskiego. Tego jesiennego dnia podróżny rozmawia z wieśniaczką zajętą młóceniem "pszenicy Nakasendo" przed krytą strzechą chatą. Prawdopodobnie pyta o drogę do świątyni Kano-Tenjin, w której znajdowały się słynne podgrzewane kąpiele mineralne leczące wiele chorób.


5. Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido nr 10: Fukaya

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Grupa kobiet, prowadzona przez jedną z latarnią, przechodzi ulicą. Jest to scena z dzielnicy rozrywkowej w mieście pocztowym Fukaya. Podróżni i domy wzdłuż ulicy w tle są po prostu ciemnymi postaciami w zmierzchu wieczoru. Poszczególne powozy pięciu prostytutek idących wzdłuż ulicy są przedstawione żywym akcentem.


6. Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido nr 12: Shinmachi

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Rzeka była nazywana rzeką Nukui lub Karasu. Góra wyglądająca jak Fudżi w lewym tle to Akagi. Podróżni idący w półmroku wyglądają na zmęczonych po całodziennej podróży.


7. Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido nr 15: Itabana

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Miejsce to znajduje się w pobliżu wejścia do miasta pocztowego Itahana. Kamienne wizerunki "Bato-Kannon" (Kannon z głową konia, bóg opiekuńczy koni) i "Dosojin" (bóstwo opiekuńcze podróżnych) stoją spokojnie wzdłuż autostrady, a rzeka płynie z obfitością czystej wody. Podróżni w słomianych lub innych płaszczach przeciwdeszczowych spieszą przez śnieg.


8. Sześćdziesiąt dziewięć stacji Kisokaido nr 18: Sakamoto

Kolorowy drzeworyt, 24,4 x 36,5 cm.


Miasto pocztowe Sakamoto znajdowało się pomiędzy stacją kontrolną Usui na wschodzie i zdradliwą przełęczą Usui na zachodzie. Jak śpiewano w piosence woźnicy, przez miasto to odbywał się duży ruch podróżnych w drodze do lub z Edo.


[12.10.2023, Toruń]

1 komentarz:

  1. Japońskie obrazy równie misterne jak japoński alfabet:-)

    OdpowiedzUsuń