CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

21 listopada 2023

SZTUKA - FOTOGRAFIA - SEBASTIÃO SALGADO

 

Sebastião Ribeiro Salgado Júnior (ur. 8 lutego 1944 w Aimorés) – brazylijski fotograf pracujący jedynie w technikach fotografii czarno-białej, ambasador dobrej woli UNICEF

Sebastião Salgado koncentruje się zawsze na ludzkiej biedzie. Świat, który uwiecznia na kliszy, jest brudny i ponury, a ludzie w nim żyjący – nieszczęśliwi. Jego pierwsze realizacje dotyczą nędzy w krajach trzeciego świata, co zostało pokazane w cyklach takich jak: "Migracje", "Uchodźcy" czy "Uncertain Grace", czy "Workers" jednak ludzkie cierpienie rejestruje nie tylko w Afryce. Jego prace pokazują robotników we Francji, Rosji, czy na Ukrainie.


1. Sebastião Salgado (Brazylia ur. 1944)
Madonna uchodźców (Korem, Etiopia)(1984)


Przez ponad trzy dekady Salgado tworzył tematyczne eseje fotograficzne przedstawiające masowe wysiedlenia ludności spowodowane industrializacją i konfliktami. Przez siedem lat (1977-1984) przemierzał Amerykę Łacińską, swój rodzinny region, wędrując do odległych górskich wiosek, aby stworzyć zdjęcia do swojej ostatecznej książki i wystawy "Other Americas" (1986), medytacyjnej eksploracji kultur chłopskich i kulturowego oporu Indian i ich potomków w Meksyku i Brazylii.


2. Sebastião Salgado

Rodzina, Ekwador (1982)

z albumu "Other Americas" (opublikowanego w 1986 roku)



3. Sebastião Salgado

Uchodźczyni z Gondan w Mali oślepiona przez burze piaskowe i infekcje oczu (1985)

Opublikowanie w "Sahel: The End of the Road" (1986)



4. Sebastião Salgado

Niedożywiona, odwodniona kobieta w szpitalu w Gourma-Rharous, Mali (1985)

z filmu "Sahel: Koniec drogi" (1986)



5. Sebastião Salgado

Uchodźca z Erytrei, niosący umierającego syna, przybywa do obozu Wad Sherifai. Sudan (1985)

z filmu "Sahel: Koniec drogi" (1986)



6. Sebastião Salgado
Serra Pelada, Brazylia (1986)
z albumu "Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 r.



7. Sebastião Salgado

Serra Pelada, Brazil (1990)


Sebastião Salgado jest jednym z największych fotografów dokumentalnych. Jego książka "Workers" to archeologiczna eksploracja czynności, które definiowały pracę od epoki kamienia łupanego, przez epokę przemysłową, aż do współczesności. Podzielona na sześć kategorii - "Rolnictwo", "Żywność", "Górnictwo", "Przemysł", "Ropa naftowa" i "Budownictwo" - trzysta pięćdziesiąt dwubarwnych fotografii odkrywa warstwy wizualnych informacji, aby ujawnić nieustanną ludzką aktywność u podstaw współczesnej cywilizacji. Po oryginalnej publikacji w 1993 roku, dramaturg Arthur Miller napisał: "Salgado odsłania ból, piękno i brutalność świata pracy, na którym wszystko się opiera .... To kolekcja głębokiego oddania i imponujących umiejętności". Poprzez swoje podpisy i tekst Salgado sprawia, że jest to coś więcej niż elegia dla przemijania tradycyjnych metod pracy i produkcji: "Wysoce uprzemysłowiony świat pędzi naprzód i potyka się o przyszłość. W rzeczywistości to teleskopowanie czasu jest wynikiem pracy ludzi na całym świecie, choć w praktyce może przynieść korzyści niewielu. Rozwinięty świat produkuje tylko dla tych, którzy mogą konsumować - około jednej piątej wszystkich ludzi. Pozostałe cztery piąte, które teoretycznie mogłyby skorzystać z nadwyżki produkcji, nie mają możliwości stania się konsumentami. Przeznaczeniem mężczyzn i kobiet jest stworzenie nowego świata, odkrycie nowego życia, pamiętanie, że istnieje granica dla wszystkiego z wyjątkiem marzeń. W ten sposób przystosowują się, stawiają opór, wierzą i przetrwają.


8.Sebastião Salgado

Spór między pracownikami kopalni złota Serra Pelada a żandarmerią wojskową, Brazylia (1986)

z albumu "Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 r.



9. Sebastião Salgado

Zbieracze ziaren kawy z Finca la Hilda - Kostaryka (1989)

z albumu "Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 r.



10. Sebastião Salgado

Dhanbad, stan Bihar, Indie (1989)

z albumu "Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 roku



[21.11.2023, Toruń]

4 komentarze:

  1. Przerażająco smutne zdjęcia.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie te zdjęcia są przejmujące i wcale nie dziwię się, że pozostają czarno-białe i w odcieniach szarości.

      Usuń
  2. Piękne zdjęcia i przejmujące w treści...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba mieć bardzo wrażliwą duszę, aby fotografować w ten sposób.

      Usuń