CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

19 maja 2022

SZTUKA - WIEŚ W MALARSTWIE (2)

 Kolejny odcinek "Wsi w malarstwie" akurat wpisuje się w treść poprzedniej notatki o filmie "Chłopi". Malarstwa realistycznego nie musimy się wstydzić. Wielu twórców żyjących i działających na przełomie XIX i XX wieku wykazało się świetną znajomością realiów wiejskich, adekwatną do warunków atmosferycznych panujących na terenach naszego kraju kolorystyką, nienaganną perspektywą oraz zauważalną symboliką, tudzież specyficznym klimatem polskiej wsi oraz oddaniem trudu pracy chłopa - rolnika.

Z prezentowanych poniżej obrazów na szczególną uwagę zasługuje, moim zdaniem, słynny obraz Chełmońskiego "Bociany". Bardzo bliska mojej wyobraźni są oba obrazy Tetmajera, niezwykle staranny, niemal fotograficznie oddany obraz Wierusza-Kowalskiego, jak i też płótno mistrza w odtwarzaniu zimowych krajobrazów Fałata. Ale też w każdym z przedstawionych obrazu można znaleźć coś dla siebie, dla własnej wrażliwości estetyczno-malarskiej.


Teodor Axentowicz – „Gęślarka”



Józef Chełmoński – „Bociany”



Józef Chełmoński – „Orka”



Józef Chełmoński – „Wypłata robocizny”



Włodzimierz Tetmajer – „Zagroda w Bronowicach”




Włodzimierz Tetmajer – „Żniwa”



Alfred Wierusz-Kowalski – „Powrót z jarmarku”



Henryk Siemiradzki – „Noc Świętojańska”



 
Julian Fałat – „Przeprawa przez roztopy”



Roman Kochanowski – „Pieczenie kartofli”



[19.05.2022, Toruń]


2 komentarze:

  1. Wszystkie piękne, ale Gęślarka i Powrót z jarmarku najbardziej mi się podobają:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystkie obrazy są przepiękne ale "Pieczenie kartofli" mi najblizsze....

    OdpowiedzUsuń