ŻYCZENIA

ZDROWYCH, POGODNYCH I RADOSNYCH ŚWIĄT

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

01 stycznia 2022

FILMY (1) GWIAZDA WYTRWAŁOŚCI.

 W nowym roku wprowadzam nową kategorię tekstów. Tak mam, lubię różnorodność. Tym razem proponuję teksty, a właściwie informacje na temat obejrzanych filmów. Wprawdzie w jednej z zakładek po lewej stronie wprowadzanych do bloga tekstów zamieściłem już listę filmów, to jednak w niniejszej kategorii tematycznej zamieszczał będę trochę więcej informacji o polskich filmach.

    Zaczynam od rzadko, jak sądzę, oglądanego filmu w reżyserii Pawła Komorowskiego "Gwiazda wytrwałości".

    Mam nadzieję, że siły pozwolą mi na kontynuację przedsięwzięcia.

 



kadry z filmu 


GWIAZDA WYTRWAŁOŚCI

Film fabularny - telewizyjny

Rok produkcji: 1971

Premiera: 1981. 03. 02

Czarno-biały, 53 min


30 listopada 1944 kilku żołnierzy Pierwszej Polskiej Dywizji Pancernej jedzie na przepustkę do Brukseli. Spotykają tam... Joachima Lelewela.


Reżyseria: Paweł Komorowski

Scenariusz: Andrzej Czałbowski, na podstawie opowiadania Ksawerego Pruszyńskiego

Obsada aktorska

Tadeusz Łomnicki - Joachim Lelewel

Jerzy Jogałła - żołnierz Sztum

Marian Kociniak - rotmistrz Iwanowski

Władysław Kowalski - porucznik, oficer oświatowy

Zdzisław Maklakiewicz - kapelan

Jerzy Nowak - gospodarz oberży

Stanisław Zatłoka - żołnierz Witek

Tadeusz Schmidt - major, dowódca pułku

Andrzej Zaorski - porucznik Andrzej Zawada

Moja ocena: **** / *****

Świetna rola Tadeusza Łomnickiego w roli Joachima Lelewela, intrygująca fabuła, ciekawa scenografia, pełna tajemniczości atmosfera (teatralna) filmów lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, dobra rola Maklakiewicza,  Jogałły i Władysława Kowalskiego


4 komentarze:

  1. Świetna myśl. Prawdę powiedziawszy, dawno nie oglądałam nic sensownego, a wiem, że jeśliTy polecisz, to nie będzie to chłam i paździerz.
    Serdeczności w Nowym Roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za życzenia i vice versa. Problem w tym, że większość polecanych przeze mnie filmów będzie pochodziło z YouTube, VOD-u, CDA, IPLI, czasami z Ninateki. Dostęp akurat do tego poprzez link https://www.cda.pl/video/50626978e
      Oczywiście polecam wyłącznie bezpłatne filmy. W przypadku podanego powyżej adresu należy się liczyć z przerwami reklamowymi ok 30 sekund (chyba 3-krotna) + na początku, no ale cóż, w komercyjnych stacjach jest podobnie, a reklamy dłuższe. A rzeczywiście, raczej nie oglądam chłamu i silnie popularyzowanych nowości. Jestem zwolennikiem filmów z lat 60-tych i 70-tych i mówię o nich, że to filmy "o czymś". Pozdrawiam noworocznie.

      Usuń
  2. Dobry pomysł, tego filmu nie znam, jak pewnie wielu, o których napiszesz, więc cieszę się na przewodnik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopowiem tylko do tego, co napisałem Ultrze. W moim przypadku, tj. lubiącego klasykę filmową, czyli np. starsze ale wybitne filmy, kiedy chcę je obejrzeć np. w CDA nie muszę korzystać z płatnej (choć jest to koszt w sumie niewielki) opcji PREMIUM. W tej płatnej opcji płaci się głównie za nowości i wszelkiego rodzaje produkcje, na które poszły ze dwa wagony amunicji... no takie "strzelanki" jak w grach, czyli, jak ja to nazywam: "filmy o niczym". Natomiast wartościowe filmy są bezpłatne :-) :-) :-) - takie czasy. Podaję niżej adres do filmu Felliniego "Amarcord" z lektorem
      https://www.cda.pl/video/6799055bc

      Usuń