CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

04 marca 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 04.03.2023

 

Kartka z kalendarza dzień 4 marca 2023 roku

63 dzień roku 9 tydzień roku

Sobota


Imieniny dzisiaj obchodzą: Adrianna, Kazimierz, Lucjusz oraz Adrian, Arkadia, Arkadiusz, Arkady, Gerard, Gerarda, Humbert, Jakubina, Leonard, Łucjusz, Nestor, Placyda, Witosław

Przysłowia na dziś:

Dzień świętego Kazimierza resztki zimy uśmierza”

Jeżeli na świętego Kazimierza pogoda, to na ziemniaki woda (na wykopki)”

Na świętego Kazimierza pełno już młodego zwierza”

Na świętego Kazimierza wyjdzie skowronek spod pierza”

W dzień świętego Kazimierza zima do morza zmierza”

Jak w Kazimierza pochmurno, o jarzynę nietrudno”

Na Kazimierza dzień się z nocą przymierza”


Słońce

Wsch. Sł.: 06:12

Zach. Sł.: 17:22

Dzień trwa: 11 h 2 min

Cytat dnia:

Ignorancja nasza (ludzka) jest oceanem ogólnoświatowym, zaś wiedza pewna – pojedynczymi wysepkami na tym oceanie.” - Stanisław Lem


Tego dnia w 1819 roku w Warszawie urodziła się Narcyza Żmichowska - powieściopisarka i poetka. [zm. 24 grudnia 1876 w Warszawie]



Poniżej wiersz poetki – „Zapłakała, pożegnała”


Zapłakała, przeżegnała,

Pierścioneczek dała swój;

Jam go schował, ucałował,

I ruszyłem w świat.


Jak ruszyłem, nie tęskniłem,

Bo świat takim pięknym był,

Cud przy cudzie, kwiaty, ludzie,

Młodociane dni.


Zrywałem, och! kochałem,

I mówiłem sobie tak:

Tu co chwilę szczęścia tyle,

Skarbów tyle mam.


Kwiatów wonie, bratnie dłonie

Zewsząd do mnie garną się,

A tam ona, zasmucona,

Dała tylko łzę!


Łzę mi dała, przeżegnała,

Pierścioneczek dała swój,

W podróż całą to zbyt mało,

Ja chcę więcej mieć.


Tak mówiłem i pędziłem

Coraz dalej, dalej w świat,

Aż bez siły u mogiły

Zatrzymałem się!


Patrzę w koło, schylam czoło,

Szukam kwiatów, zwiędły już;

Szukam ludzi, wzrok się trudzi,

Nie zostało nic.


Tyle wrażeń i wydarzeń

Pamięć tylko mam jej łzy,

Ach! i został, ten com dostał,

Pierścioneczek jej!


[04.03.2023, Toruń]

2 komentarze:

  1. Uruchomiłeś moje wspomnienia ... Do liceum im Narcyzy Zmichowskiej... chyba pierwszej w Polsce feministki chodziła moja jedyna siostra...
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, proszę... jakże często się inspirujemy nawzajem

      Usuń