CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

22 marca 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 22.03.2023

 

Kartka z kalendarza na 22 marca 2023 roku

81 dzień roku 12 tydzień roku

Środa

Imieniny dzisiaj obchodzą: Bogusław, Katarzyna, Lea oraz August, Baldwin, Baldwina, Bazyli, Benwenut, Boguchwał, Bogusława, Godzisław, Kazimierz, Oktawian, Paweł, Zachariasz, Zachary


Przysłowie na dziś:

Jeżeli w pierwszy dzień po przesileniu marcowym burza się zdarzy, zima już nie przydarzy

Słońce

Świt: 04:57

Wsch. Sł.: 05:31

Zach. Sł.: 17:54

Zmierzch: 18:27

Dzień trwa: 12 h 15 min

Cytat dnia:

Strach jest głównym źródłem przesądów i jednym z głównych źródeł okrucieństwa. Pokonanie strachu jest początkiem mądrości.

Bertrand Russell


Tego dnia, 22 marca 1832 roku w Weimarze zmarł Johann Wolfgang von Goetheniemiecki poeta, dramaturg, prozaik okresu romantyzmu. [ur. 28 sierpnia 1749 roku we Frankfurcie nad Menem]



Poniżej wiersz Goethego w tłumaczeniu Józefa Weyssenhoffa.

ŚPIEWAK

Co słyszę tam, u zamku wart,

Na moście co rozbrzmiewa?

Niech na pokoje wejdzie bard,

Przed nami niech zaśpiewa! —

Powiedział król, pobieżał paź,

Powrócił w mig, król rzecze zaś:

Dawajcie tu starego!


Pozdrawiam was, rycerze cni,

Pozdrawiam, piękne panie!

Na świetnym niebie trudno mi

Przeliczyć gwiazd nazwanie!

Wspaniały blask i pełnia kras


Zamyka oczy mi; nie czas

Napawać się podziwem. —


Na oczy spuścił powiek cień

I w struny wieszcz uderzy;

Rycerze dziarsko patrzą weń,

A damy na rycerzy.

Królowi piosnka poszła w smak,

Więc na wysokiej łaski znak

Nieść każe łańcuch złoty.


Nie dla mnie, panie, łańcuch twój,

Rycerskiej daj go młodzi,

Przed ich to blaskiem groźnych zbrój

Strwożony wróg uchodzi.

Daj kanclerzowi taką cześć

I każ mu złoty ciężar nieść

Przy innych służb ciężarach.


Ja śpiewam tak, jak śpiewa ptak,

Co w górnym mieszka lesie;

Nagrodą moją wolny szlak


I pieśń, co z piersi rwie się.

Lecz jeślim godzien łaski snadź,

Każ mi przedniego wina dać

W pucharze szczerozłotym. —


Do ust go wzniósł, wypija tchem:

O, trunku płynny czarem!

O błogo w zacnym kole tem,

Gdzie to jest małym darem!

Wspomnijcie mnie w pomyślny czas

I dajcie Bogu dank, że was

Obdarzył takim winem.


[22.03.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz