CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

23 stycznia 2024

POEZJA (55) KAZIMIERZ PRZERWA-TETMAJER - NIE WIERZĘ W NIC...

 


Nie wierzę w nic...

Nie wierzę w nic, nie pragnę niczego na świecie,

Wstręt mam do wszystkich czynów, drwię z wszelkich zapałów:

Posągi moich marzeń strącam z piedestałów

I zdruzgotane rzucam w niepamięci śmiecie...


A wprzód je depcę z żalu tak dzikim szaleństwem,

Jak rzeźbiarz, co chciał zakląć w marmur Afrodytę,

Widząc trud swój daremnym, marmury rozbite

Depce, plącząc krzyk bólu z śmiechem i przekleństwem.


I jedna mi już tylko wiara pozostała:

Że konieczność jest wszystkim, wola ludzka niczym -

I jedno mi już tylko zostało pragnienie


Nirwany, w której istność pogrąża się cała

W bezwładności, w omdleniu sennym, tajemniczym

I nie czując przechodzi z wolna w nieistnienie.


[23.01.2024, Toruń

2 komentarze:

  1. Mój ulubiony poeta.... niestety zapominany i obecnie niepopularny. Jego wiersz "Dusza w powrocie" nie tylko czuję, ale mam przed oczami. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla znawczyń poezji, za jaką Cię uważam, nie będzie zapomniany, aczkolwiek w jego wierszach obecny jest smutek, melancholia i towarzyszący im... z jednej strony bunt, a z drugiej beznadzieja...

      Usuń