CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

20 lutego 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 20.02.2023

 

Kartka z kalendarza na 20 lutego 2023 roku

51 dzień roku 8 tydzień roku

Poniedziałek


Imieniny dzisiaj obchodzą: Leon, Zenobiusz oraz Amata, Aulus, Eleuteria, Eleuteriusz, Eleutery, Elżbieta, Euchariusz, Euchary, Eustachiusz, Eustachy, Falkon, Franciszek, Hiacynta, Jan, Julia, Leona, Lubomir, Ludomił, Ludomiła, Ludomir, Nila, Nilus, Peleusz, Serapion, Siestrzewit, Sylwan, Ulryk, Walery


Przysłowia na dziś:

Jak dym w górę szybuje, zawsze to mróz zwiastuje”

By nie dokuczał luty, pal w kominie i miej kożuch suty”

Kiedy w lutym tajanie, szykuj chłopie sanie”

W lutym mróz i śnieg stały czynią w lecie upał trwały”


Słońce

Świt: 06:04

Wsch. Sł.: 06:38

Zenit: 11:49

Zach. Sł.: 17:00

Zmierzch: 17:35

Księżyc

Wsch. Księżyca o 7:23

Zach. Księżyca o 17:13

Dzień trwa: 10 h 14 min


Światowy Dzień Sprawiedliwości Społecznej

To święto ogłoszone przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2009 roku. Jego celem jest promowanie wysiłków na rzecz zmniejszenia ubóstwa, wykluczenia społecznego i bezrobocia.


Cytaty dnia:

Jedynym wycinkiem wszechświata, który na pewno możesz poprawić, jesteś ty sam.” Aldous Huxley

Uśmiech jest najlepszą kosmetyką do użytku zewnętrznego i najlepszym lekarstwem do użytku wewnętrznego.” - Phil Bosmans


Tego dnia 1862 roku w Warszawie urodził się Edward Porębowicz - polski romanista, poeta, tłumacz, badacz literacki Warszawa [ zm. 24 sierpnia 1937 we Lwowie



Poniżej dwa przetłumaczone przez Porębowicza anonimowe wiersze włoskie.


VILOTE VENEZIANE.

I cóż to szkodzi, że nie jestem ładna?

Mój ukochany, który jest malarzem,

Zrobi mię piękną, jako z gwiazdek żadna

I cóż to szkodzi, że nie jestem ładna?


O marynarzu, co mkniesz przez wód szlaki,

Czy nie widziałeś mej lubej dziewczyny?

— „Widziałem ci ją tam na dnie głębiny:

Leżała w bieli i jadły ją raki“.


RISPETTO TOSCANO.

Lilia wam dała nieskażoną białość,

Barwę wam dała na poranku róża;

A zaś fiołek dał wam swą nieśmiałość,

A balsamina zapach, co odurza.

A ja wam dałem serce moje własne

I niby w obraz patrzę w liczko jasne;

A ja ci serce moje własne dałem,

I w twym się jasnym liczku zakochałem.


[20.02.2023, Toruń]


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz