CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

22 lipca 2023

BAJECZKI (7) JOWISZ, LUDZIE I ZWIERZĘTA

 


JOWISZ, LUDZIE I ZWIERZĘTA

Niegdyś Jowisz obwieścił taki rozkaz światu:

«Niech u podnóża mego majestatu

Stanie wszelakie stworzenie:

Kto by z jakowej pobudki

Upośledzonym czuł się na postaci,

Niechaj śmiało, bez ogródki

Wyjawi swe żądanie, a błąd wnet odmienię.

Przystąp, Małpo; mów pierwsza: ze zwierzęcej braci

Komu zazdrościsz urody?

Ja? rzecze Małpa, alboż mam powody

Narzekać na swoje losy?

Niech raczej Słoń długonosy

Albo Osioł długouchy

Rozwodzą skargi; bowiem moją postać

Niejeden człowiek pewnie chciałby dostać.»

Wtem Osioł, ciężkie Słonia przedrwiwając ruchy:

«Cóż to za łapy! rzecze, co za uszy!

A cielsko jakie! nazwałbym się osłem,

Gdybym zapragnął takim być potworem.»

Już myślał Jowisz, że Słoń się obruszy;

Bynajmniej. «Jam jest pięknych kształtów wzorem,

Rzecze; bo choć to niby zanadto wyrosłem,

Jednak przecie Wieloryb większy jest ode mnie.»

Przyszła kolej na ludzi. Gdy jęli wzajemnie

Bliźnich odkrywać brzydoty,

A własne wychwalać cnoty,

Dopieroż śmiał się Jowisz!... «Przestańcie! zawoła,

Bo nikt was już od zwierząt rozróżnić nie zdoła,

Skoro każdy, jak widzę, umie być w potrzebie

Ostrowidzem dla drugich, a Kretem dla siebie.»


[22.07.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz