CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

11 lipca 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 11.07.2023

 

Kartka z kalendarza na dzień 11 lipca 2023 roku

Wtorek


Imieniny dzisiaj obchodzą: Olga, Pius oraz Benedykt, Jan, Kalina, Pelagia, Pelagiusz, Placyd, Sabin, Siepraw, Wyszesława, Zybart, Zybert, Zybracht, Zygbert


Przysłowie na dziś:

Lipcowe upały, wrzesień doskonały

Słońce

Świt: 03:39

Wsch. Sł.: 04:26

Zenit: 12:41

Zach. Sł.: 20:56

Zmierzch: 21:43


Cytat dnia:

Ignorancja nasza (ludzka) jest oceanem ogólnoświatowym, zaś wiedza pewna – pojedynczymi wysepkami na tym oceanie.” - Stanisław Lem


Tego dnia urodził się w Lötzen, w roku 1838 Wojciech Kętrzyński - historyk, wieloletni dyrektor Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Lwowie. [zm. 15 stycznia 1918 roku we Lwowie]



Poniżej zamieszczona w publikacji Wojciecha Kętrzyńskiego „ O Mazurach. Pieśni gminne ludu mazurskiego w Prusach wschodnich” anonimowa pieśń:

Leciäły zorawie

Leciäły zorawie bez pole krzycąco,

Spotkały dziewcyne do sluzby idąco.


Cicho dziewce, nie plac, nie lamentuj w sobie,

Ma Pan Bóg staranie i w słuzbie o tobie.“


Jak ja nie mam płakać, ludzie sie dziwujo,

Ze sławnych rodziców dziatki usługujo.


Oj cięzki zal cięzki sercowi mojemu,

Jako kenieniowi w drodze leżącemu.


Bo kto idzie drogo, trąci kenień nogo,

Tak ci i mie trąci sierotkie ubogo.


Ach Boze, mój Boze z wysokiego nieba

Dałeś mi docekać sierockiego chleba.


Z sieroty sie naśmiać, sierotkie ogadać;

Lec wie Pan Bóg lepiéj co sierotce ma dać.


Ach ten słuzących chlebek, ten gorzko smakuje;

Niewieleć go dajo, cęsto wymawiajo.


Oj dalić mi dali jak klonowy listek,

Jesce sie pytajo, cym go zjadła wsystek.


Ach zjadłam go zjadłam w sieni, tam za drwami,

Com raz ukąsiła, oblałam sie łzami.


Oj jednać ja jedna jak krusycka w ryku,

Oj majoć mie, majo ludzie na języku,


Oj jednać ja jedna jak ptasecki w puscy ;

Wierzam ci ja w Boga, on mnie nie opuści.


[11.07.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz