CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

03 września 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 03.09.2023

 

Kartka z kalendarza na dzień 3 września 2023 roku

Niedziela


Imieniny dzisiaj obchodzą: Gerard, Izabela, Szymon oraz Antoni, Bartłomiej, Bartosz, Bazylisa, Bronisław, Erazma, Feba, Gerarda, Grzegorz, Jan, Maryn, Maryniusz, Mojmir, Natalis, Przecław, Przedsław, Serapia

Przysłowie na dziś:

Wrzeszczy wrzesień, że już jesień”

Słońce

Świt: 05:14

Wsch. Sł.: 05:49

Zenit: 12:35

Zach. Sł.: 19:21

Zmierzch: 19:56


Cytat dnia:

- Zważ, Sanczo - rzekł Don Kichote - że miłość na nic nie zważa ani nie trzyma się w szrankach rozumu w swoich poczynaniach, podobna z natury jest śmierci: tak samo godzi w wysokie pałace królów, jak w nędzne strzechy pasterzy, a kiedy jakąś duszą całkowicie owładnie, to najpierw odejmuje jej lęk i wstyd”.

Miguel de Cervantes


Tego dnia w roku 1935 w Zawoi zmarł Franciszek Henryk Nowicki - poeta okresu Młodej Polski, taternik, działacz socjaldemokratyczny i socjalistyczny. [ur. 29 stycznia 1864, roku w Krakowie]


Poniżej wiersz poety...

ZAWRAT

Stanąłem na przełęczy... Świat czarów przede raną!

Wzrok zdumiony weń topię — podziw duszę tłoczy...

Dołem — stawy czernieją, jak piór pawich oczy,

W górze — pieśń!... ale myślą stworzona nadziemną.


Pieśń runami granitów pisana przede mną!

Skamieniały sen Stwórcy, dumny sen, uroczy!

Tam — ku krańcom pustyni gniazda dnia się toczy,

Płoną szczyty — tam z głębin wstaje wieczór ciemno.


Siadłem; — cisza na górach — oko stawów drzymie,

Patrzę w Tatry, w te runy przedwiecznej zagadki,

Chciałbym przejrzeć, przeniknąć jej myśli olbrzymie.


Wiatr — bajarz lekkim palcem strunę marzeń trąca,

Zwolna uchodzą z serca goryczy ostatki,

O! tu siedzieć i słuchać i dumać bez końca!


[03.09.2023, Toruń]

2 komentarze:

  1. Dwa razy byłam na Zawracie. Pierwszy raz z dwoma koleżankami gdy miałam 19 lat. Drugi raz z młodszym synem gdy miałam lat 46. Za kazdym razem czułam niesamowite zmęczenie ale i wielką radość. A przede wszystkim zachwyt. A wejście na Zawrat jest pewnego rodzaju chrztem dla wędrujących po Tatrach i kochających te góry wielką miłością.
    A dzisiaj są imieniny mojej synowej Izabeli...
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój najwyższy szczyt zdobyty na własnych nogach to Nosal, natomiast półciężarówką wspiąłem się maksymalnie gdzieś we Francji na ponad 2600 metrów p.p.m.

      Usuń