1. Georges Seurat (Francja, 1859-1891)
Niedzielne popołudnie na wyspie La Grande Jatte (1884-86)
Olej na płótnie, 207,6 x 308 cm.
The Art Institute of Chicago
Dzięki temu obrazowi Georges Seurat przekształcił impresjonizm, wykorzystując jako przewodników zarówno teorię optyczną, jak i idealistyczną estetykę. Kiedy po raz pierwszy pokazano go w 1886 roku, na ósmej i ostatniej wystawie impresjonistów, ten imponujący obraz paryżan z klasy średniej relaksujących się na wyspie na Sekwanie na zachód od miasta przyciągnął znaczną uwagę i nic dziwnego. Chociaż wielu artystów przedstawiało podobne tematy w ostatnich latach, żaden nie używał tak rygorystycznego i schematycznego stylu. Hieratyczne postacie, ukazane głównie z profilu lub na wprost, przypominają starożytne egipskie płaskorzeźby, a przemyślane rytmy kompozycyjne stanowią wyraźną krytykę impresjonistycznej efemeryczności.
2. Georges-Pierre Seurat
Angelika na skale (1878)
Olej na płótnie, 83 x 66,3 cm.
Norton Simon Art Foundation, Pasadena
Georges-Pierre Seurat, jeden z najbardziej innowacyjnych artystów końca XIX wieku, spędził jednak wczesne lata swojego życia, kształcąc się w ramach tradycyjnych akademickich rygorów École des Beaux-Arts.
3. Georges Seurat
Kosiarz (ok. 1881-82)
Olej na drewnie, 16,5 x 25,1 cm.
Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
4. Georges Seurat (Francuz, 1859-1891)
Kąpiący się w Asnières (ok. 1883-84)
Olej na płótnie, 201 x 300 cm.
National Gallery, Londyn
Asnières to przemysłowe przedmieście na zachód od Paryża nad Sekwaną. Prezentowany obraz przedstawia grupę młodych robotników odpoczywających nad rzeką. Była to pierwsza z wielkoformatowych kompozycji Seurata. Narysował kredkami konturowymi studia poszczególnych postaci, korzystając z żywych modeli, a na miejscu wykonał małe szkice olejne, których użył do zaprojektowania kompozycji i zarejestrowania efektów światła i atmosfery. Zachowało się około 14 szkiców olejnych i 10 rysunków. Ostateczna kompozycja, namalowana w studio, łączy w sobie informacje z obu tych źródeł.
5. Georges Seurat
Wędkarze (1883)
Olej na płycie, 54,2 x 24,8 cm.
Musee d'Art Moderne, Troyes
6. Georges Seurat
Sekwana w Courbevoie (ok. 1885)
Olej na płótnie, 81 x 65 cm.
Kolekcja prywatna, Paryż
7. Georges Seurat (francuski, 1859-1891)
Port-en-Bessin (1888)
Olej na płótnie, 67 x 84,5 cm.
Minneapolis Institute of Art
Latem 1888 roku Georges Seurat pracował w Port-en-Bessin, małej wiosce rybackiej w Normandii. Namalował sześć widoków portu morskiego i otaczających go krajobrazów. Jego intencją było „jak najdokładniejsze oddanie świetlistości pleneru, ze wszystkimi jego niuansami”. Chociaż Seurat podzielał cel impresjonistów, jakim było przetłumaczenie światła i koloru natury, chciał również uczynić impresjonizm bardziej precyzyjnym. Chciał zastąpić jego spontaniczne, improwizacyjne cechy bardziej systematycznym, obiektywnym podejściem, które mogłoby odzwierciedlać podstawowe struktury krajobrazu, a nie tylko jego przejściowe efekty.
8. Georges Seurat
Cyrk (1891)
Olej na płótnie, 185 x 152 cm.
Musée d'Orsay, Paryż
Cyrk to trzeci z serii obrazów Seurata poświęconych popularnym atrakcjom nowoczesnego miasta i jego nocnym rozrywkom. Temat cyrku był często podejmowany w latach 80. XIX wieku, zwłaszcza przez Renoira, Degasa i Toulouse-Lautreca.
[30.03.2025, Toruń]
Jaka różnorodność tematów!
OdpowiedzUsuńPamiętam jak tłumaczyłam kiedyś synowi, co to impresjonizm...w galerii sztuki w Rogalinie.