Henryk Piątkowski - "Portret kobiety w czerwonej sukni i kapeluszu"

Henryk Piątkowski - "Portret kobiety w czerwonej sukni i kapeluszu"

CHMURKA I WICHEREK

DZISIAJ JEST

DZISIAJ JEST
92
2025
Kwietnia
2
Środa
13:07
05:07
18:11
Franciszek, Maria, Urban
Kartka z kalendarza na stronę

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

30 marca 2025

SZTUKA - GEORGES SEURAT (2)

 

1. Georges Seurat (Francja, 1859-1891)

Niedzielne popołudnie na wyspie La Grande Jatte (1884-86)

Olej na płótnie, 207,6 x 308 cm.

The Art Institute of Chicago


Dzięki temu obrazowi Georges Seurat przekształcił impresjonizm, wykorzystując jako przewodników zarówno teorię optyczną, jak i idealistyczną estetykę. Kiedy po raz pierwszy pokazano go w 1886 roku, na ósmej i ostatniej wystawie impresjonistów, ten imponujący obraz paryżan z klasy średniej relaksujących się na wyspie na Sekwanie na zachód od miasta przyciągnął znaczną uwagę i nic dziwnego. Chociaż wielu artystów przedstawiało podobne tematy w ostatnich latach, żaden nie używał tak rygorystycznego i schematycznego stylu. Hieratyczne postacie, ukazane głównie z profilu lub na wprost, przypominają starożytne egipskie płaskorzeźby, a przemyślane rytmy kompozycyjne stanowią wyraźną krytykę impresjonistycznej efemeryczności.


2. Georges-Pierre Seurat

Angelika na skale (1878)

Olej na płótnie, 83 x 66,3 cm.

Norton Simon Art Foundation, Pasadena


Georges-Pierre Seurat, jeden z najbardziej innowacyjnych artystów końca XIX wieku, spędził jednak wczesne lata swojego życia, kształcąc się w ramach tradycyjnych akademickich rygorów École des Beaux-Arts.


3. Georges Seurat

Kosiarz (ok. 1881-82)

Olej na drewnie, 16,5 x 25,1 cm.

Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork



4. Georges Seurat (Francuz, 1859-1891)

Kąpiący się w Asnières (ok. 1883-84)

Olej na płótnie, 201 x 300 cm.

National Gallery, Londyn


Asnières to przemysłowe przedmieście na zachód od Paryża nad Sekwaną. Prezentowany obraz przedstawia grupę młodych robotników odpoczywających nad rzeką. Była to pierwsza z wielkoformatowych kompozycji Seurata. Narysował kredkami konturowymi studia poszczególnych postaci, korzystając z żywych modeli, a na miejscu wykonał małe szkice olejne, których użył do zaprojektowania kompozycji i zarejestrowania efektów światła i atmosfery. Zachowało się około 14 szkiców olejnych i 10 rysunków. Ostateczna kompozycja, namalowana w studio, łączy w sobie informacje z obu tych źródeł.


5. Georges Seurat

Wędkarze (1883)

Olej na płycie, 54,2 x 24,8 cm.

Musee d'Art Moderne, Troyes


6. Georges Seurat

Sekwana w Courbevoie (ok. 1885)

Olej na płótnie, 81 x 65 cm.

Kolekcja prywatna, Paryż



7. Georges Seurat (francuski, 1859-1891)

Port-en-Bessin (1888)

Olej na płótnie, 67 x 84,5 cm.

Minneapolis Institute of Art


Latem 1888 roku Georges Seurat pracował w Port-en-Bessin, małej wiosce rybackiej w Normandii. Namalował sześć widoków portu morskiego i otaczających go krajobrazów. Jego intencją było „jak najdokładniejsze oddanie świetlistości pleneru, ze wszystkimi jego niuansami”. Chociaż Seurat podzielał cel impresjonistów, jakim było przetłumaczenie światła i koloru natury, chciał również uczynić impresjonizm bardziej precyzyjnym. Chciał zastąpić jego spontaniczne, improwizacyjne cechy bardziej systematycznym, obiektywnym podejściem, które mogłoby odzwierciedlać podstawowe struktury krajobrazu, a nie tylko jego przejściowe efekty.


8. Georges Seurat

Cyrk (1891)

Olej na płótnie, 185 x 152 cm.

Musée d'Orsay, Paryż


Cyrk to trzeci z serii obrazów Seurata poświęconych popularnym atrakcjom nowoczesnego miasta i jego nocnym rozrywkom. Temat cyrku był często podejmowany w latach 80. XIX wieku, zwłaszcza przez Renoira, Degasa i Toulouse-Lautreca.


[30.03.2025, Toruń]


1 komentarz:

  1. Jaka różnorodność tematów!
    Pamiętam jak tłumaczyłam kiedyś synowi, co to impresjonizm...w galerii sztuki w Rogalinie.

    OdpowiedzUsuń