ŻYCZENIA

ZDROWYCH, POGODNYCH I RADOSNYCH ŚWIĄT

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

16 stycznia 2018

MUZYCZNE POCZTÓWKI (7) - DOLORES O'RIORDAN R.I.P.

"Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Dolores, tym zniknieniem swoim" chciałoby się parafrazować słowa Jana z Czarnolasu.
Dolores O’Riordan, irlandzka piosenkarka, kompozytorka i poetka, wokalistka zespołu "The Cranberries" odeszła wczoraj, 15 stycznia, przeżywszy zaledwie 46 lat.
Kilka piosenek Dolores miało się znaleźć w muzycznych pocztówkach, lecz nie sądziłem, nie przypuszczałem, że stanie się to po jej śmierci.
Dlaczego oprócz zrozumiałego, ludzkiego żalu po stracie kobiety, która mogła żyć, tworzyć i cieszyć tak liczną publiczność, dla jakiej śpiewała, pojawia się to tak pięknie przez Jana Kochanowskiego uczucie pustki?
Chyba siłą sprawczą tego uczucia jest osobowość artystki, która nigdy nie okazywała tego, że jest gwiazdą... także jej rozpoznawany, nie do podrobienia głos, jej wrażliwość, talent muzyczny i poetycki (jest kompozytorką i autorka wszystkich przedstawionych poniżej utworów); także urok osobisty....
Sztandarową jej piosenką jest antywojenny song "Zombie", w którym w sposób dramatyczny Dolores O'Riordarn wyraża swój sprzeciw przeciwko wojnie. Sięgając wielokrotnie po ten utwór w internetowej sieci, nie sadziłem, że oficjalny teledysk z tą piosenką wyświetlany był ponad 650 milionów razy. Ciekawe jest to, że wyrosło nam nowe pokolenie słuchaczy tego songu. "Zombie" jest rozpoznawalna przez młodzież, ba, wręcz dzieci, których nie było na świecie, kiedy ta piosenka powstawała.

Zombie
"Rozumiesz, że to nie ja, to nie moja rodzina.
W twojej głowie, w twojej głowie, oni walczą.
czołgami, bombami,
bombami i strzelbami.
W twojej głowie, w twojej głowie... płaczą."

"But you see, it's not me, it's not my family.
In your head, in your head, they are fighting.
With their tanks and their bombs,
And their bombs, and their guns.
In your head, in your head, they are crying."


Przepiękna, romantyczna, jedna z najpiękniejszych "tanecznych" piosenek jakie słyszałem -  "Kiedy odszedłeś", przedstawia Dolores jako kobietę, której uczucia są takie same, jak wszystkich kobiet na Ziemi, którym zły los odebrał szczęście.
When you’re gone
 "Trzymaj się moich dłoni, czuję, że tonę,
Tonę bez Ciebie
I moim zdaniem, wszystko cuchnie
Cuchnie bez Ciebie.

Hold on to my hands, I feel I'm sinking,
Sinking without you.
And to my mind, everything's stinking,
Stinking without you."


"Ode to my family" to pieśń z nieco innym przesłaniem. Piosenkarka odwołuje się w niej do pełnego szczęścia swojego dzieciństwa, do rodziny, która w przypadku dla Dolores znaczy może więcej, niż dla wielu innych piosenkarek bez reszty podporządkowanych swojej karierze, ale w końcu była jednym z siedmiorga dzieci, a to do czegoś zobowiązuje.
Przy okazji piosenki "Ode to my family" warto zauważyć, Dolores O'Riordan (wraz z zespołem The Cranberries) miała szczęście współpracować ze świetnymi operatorami kamer, reżyserami, którzy potrafili w krótkich przecież teledyskach oddać niepowtarzalny klimat jej pieśni; nastrojowych, melodyjnych, lubianych przez "starych" i "młodych" fanów. Osobiście uważam, że wizualna "interpretacja" "Ode to my family" to mistrzostwo świata; te czarno-białe obrazy, szczere w swej prostocie, wzruszają, ściskają serce...
  
"Kiedy byłam mała, nieszczęścia
Nie obchodziły nas.
Bo byliśmy wychowywani
Aby życie traktować jako zabawę zabawą 
i byśmy brali z niego jak najwięcej.
Moja mama, moja mama tuliła mnie.
Czy przytulała mnie wtedy?
Mój tata, mój tata, mnie lubił,
Och, jak on mnie lubił. Czy kogoś to obchodzi?

Unhappiness where's when I was young
And we didn’t give a damn
’cause we were raised
To see life as fun and take it if we can
My mother, my mother she hold me
Did she hold me, when I was out there
My father, my father, he liked me
Oh he liked me, does anyone care."


I wreszcie "Animal Instinct", pełen optymizmu i wiary.
"Więc weź mnie za ręce i chodź ze mną
Zmienimy rzeczywistość
Więc weź mnie za ręce i będziemy się modlić
Nie zabiorą Cię ode mnie
Nigdy nie sprawią, że będę płakała, nie
Nigdy nie sprawią, że umrę.

So take my hands and come with me
We will change reality
So take my hands and we will pray
They won't take you away
They will never make me cry, no
They will never make me die."


...tak naprawdę nie umarłaś... przeszłaś tylko na drugą stronę...

[16.01.2018, "Dobrzelin"]

5 komentarzy:

  1. Świetny zespół, fantastyczna wokalistka, właśnie usłyszeliśmy info o Jej śmierci, to nie wiek na umieranie...

    OdpowiedzUsuń
  2. Smutna bardzo ta wiadomość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ceniłam Ją i lubiłam słuchać.
    Jednak ludzie obdarzeni talentem i wyjątkową wrażliwością często tak kończą, niestety.
    To nie była Jej pierwsza próba samobójcza :(
    Szkoda, że osierociła trójkę dzieci...

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna kobieta. Nie znałam jej utworów. Wielka szkoda, że tak wcześnie "odeszła na drugą stronę", i to jak wynika z komentarza Izy na własne życzenie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Po słonecznej stronie życia będzie Jej dobrze. Miło, że przybliżyłeś te piosenki Dolores.
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń