83. "Styl surowy" rzeźbiarz (Grecja, początek V w. p.n.e.)
Bogini siedząca na tronie (Persefona?) (ok. 460 p.n.e.)
Antikensammlung, Berlin
Ogólna charakterystyka "stylu surowego":
Deprecjacja wojny i prawa Solona zapewniły, że w pierwszej połowie V wieku w Atenach tworzono bardzo mało rzeźby, zamiast tego musimy szukać w innych miastach, aby prześledzić rozwój stylu "Severe". Ogólne cechy tego okresu możemy zaobserwować na jego największym arcydziele - Świątyni Zeusa w Olimpii, przypisywanej Mistrzowi z Olimpii. Znajdujemy tu prostotę form, zwłaszcza w stroju i brak dekoracji, poczucie ciężkości zarówno w ciężkości ciała, jak i "ciastowatości" tkaniny peplosu. Rzeczywiście w tej epoce następuje przejście od stosowania doryckiego chitonu do jońskiego peplosu, którego nieregularne zgrupowania i fałdy lepiej wyrażają kontury leżącego pod nim ciała. Na metopach świątyni przedstawiającej pracę Heraklesa, eksperymentowano z wyrażaniem emocji, co nie było kontynuowane w późniejszej sztuce klasycznej.
84. Myron (Grek, ok. 480-440 p.n.e.)
Dyskobol (miotacz dysków) (ok. 460-450 p.n.e.)
II w. CE Rzymska kopia oryginalnego brązowego posągu
Glyptothek, Monachium
Rzucający dyskiem jest przedstawiony w momencie oddawania rzutu. Myron stworzył trwały wzór atletycznej energii. Wziął pod uwagę moment działania tak ulotny, że studenci lekkoatletyki wciąż debatują, czy jest on możliwy do wykonania. Tak uchwycona w posągu chwila jest przykładem rytmu, harmonii i równowagi. Myronowi często przypisuje się, że był pierwszym rzeźbiarzem, który opanował ten styl. Oczywiście, jak zawsze w greckiej atletyce, Dyskobol jest całkowicie nagi. Jego pozę określa się jako nienaturalną dla człowieka, a dziś uważa się ją za raczej nieefektywny sposób rzucania dyskiem. Również na twarzy rzucającego dyskiem widać bardzo mało emocji, a dla współczesnego oka może się wydawać, że dążenie Myrona do perfekcji kazało mu zbyt rygorystycznie tłumić poczucie napięcia poszczególnych mięśni. Innym znakiem firmowym Myrona zawartym w tej rzeźbie jest to, jak dokładnie ciało sportowca jest proporcjonalne, symetryczne.
85. Myron (Grek, ok. 480-440 p.n.e.)
"Atena Myrona" (ok. 450 p.n.e.)
Marmurowa rzymska kopia greckiego oryginału z brązu
Liebieghaus, Frankfurt nad Menem
86. Fidiasz (Grek, ok. 480-430 p.n.e.)
Ranna Amazonka (połowa V w. p.n.e.)
Marmurowa rzymska kopia greckiego oryginału
Muzea Kapitolińskie, Rzym
Plutarch zapisuje, że wrogowie Peryklesa, który był bliskim przyjacielem Fidiasza, próbowali zaatakować Peryklesa za pośrednictwem Fidiasza, który został oskarżony o kradzież złota przeznaczonego na posąg Ateny w Partenonie oraz o bezbożne przedstawienie siebie i Peryklesa na tarczy posągu Ateny. Pierwszy zarzut został obalony, ale za drugi Fidiasz został uwięziony, gdzie zmarł. Towarzyszka Peryklesa, Aspazja, również oskarżona o bezbożność, została uniewinniona od stawianych jej zarzutów.
87. Fidiasz (Grek, ok. 480-430 p.n.e.) & Warsztat
Kawalkada (ok. 443-438 p.n.e.)
Marmurowy relief z zachodniego fryzu Partenonu, 100 x 60 cm.
British Museum, Londyn (Elgin Marbles)
88. Kresyliusz (Grek, ok. 480-410 p.n.e.)
"Monachomachia" Diomedesa (ok. 440-430 p.n.e.)
Rzymska kopia po greckim oryginale, 102 cm. wysokości
Glyptothek, Monachium
[12.02.2023, Toruń]
Epoka Antyku to moja ulubiona obok Renesansu i Romantyzmu. Przepiękne rzeźby, w Rzymie też się trochę naoglądałam tej sztuki. Kocham rzeźbę i malarstwo, najbardziej impresjonizm.
OdpowiedzUsuńSpokojnego dnia :)
Kasinyswiat