17. William James Müller (Wielka
Brytania, 1812-1845)
Florencja,
widok na miasto i rzekę Arno z San Miniato (1838)
Kolekcja
prywatna
Müller urodził się w Bristolu, był
synem J.S. Müllera, Prusaka z Gdańska, kuratora muzeum w Bristolu.
Malarstwa uczył się najpierw u Jamesa Bakera Pyne'a. Jego wczesne
obrazy przedstawiały głównie krajobrazy Gloucestershire i Walii, a
wiele nauczył się studiując Claude'a, Ruysdaela i wcześniejszych
malarzy pejzażystów.
Muller odbył podróż na kontynent w
1834 roku ze swoim przyjacielem i kolegą malarzem, Georgem Arthurem
Frippem (1813-1895).
18. Andreas Achenbach (Niemcy
1815-1910)
Oczyszczenie - Wybrzeże Sycylii (1847)
Walters
Art Museum, Baltimore MD
Od lat dwudziestych XIX wieku akademia w
Düsseldorfie, mieście położonym nad Renem, zaczęła przyciągać
artystów z innych niemieckich miast oraz z zagranicy. Achenbach,
jeden z najbardziej wpływowych malarzy w Düsseldorfie w połowie
XIX wieku, specjalizował się w "wzniosłym" trybie
malowania krajobrazu, w którym człowiek jest zdominowany przez
potęgę i furię natury. Podarta amerykańska flaga na skałach na
pierwszym planie sugeruje, że tuż obok znajduje się wrak statku.
19. Nils Kreuger (Szwecja, 1858-1930)
Koń na plaży (Letnia noc)(1902)
Książę Eugens Waldemarsudde,
Sztokholm
Kreuger był szwedzkim pejzażystą. Po
studiach w Sztokholmie, w 1881 roku wyjechał do Paryża, gdzie uległ
wpływom francuskiego malarstwa plenerowego. Rejestrował sceny
miejskie i pejzaże z okolicznych wsi - często o świcie lub o
zmierzchu, w mgle, deszczu lub śniegu. W 1887 roku powrócił do
Szwecji, osiedlając się w Varbergu na zachodnim wybrzeżu, gdzie od
lat 90. XIX wieku malował wraz z artystą Richardem Berghiem i
Karlem Nordströmem, tworząc tzw. szkołę Varberga. Kreuger często
przedstawiał uliczki i ogrody Varbergu, ale przede wszystkim pejzaż
poza miastem, często umieszczając na swoich obrazach pasące się
bydło. W 1896 roku przeniósł się do Sztokholmu, ale lata spędzał
na wyspie Olandia u wschodnich wybrzeży, gdzie krowy i konie pasące
się na charakterystycznych wrzosowiskach i szerokich, płaskich
brzegach stały się jego głównymi tematami.
20. Zdzisław Beksiński
(1929-2005)
AA78 (1978)
Muzeum
Historyczne, Sanoku (Polska)
Beksiński zajął się malarstwem z pasją,
pracując intensywnie i słuchając muzyki klasycznej. Szybko stał
się czołową postacią polskiej sztuki współczesnej. W końcu lat
60. Beksiński wszedł w okres, który sam nazwał "okresem
fantastycznym", trwającym do połowy lat 80. Jest to jego
najbardziej znany okres, w którym tworzył bardzo niepokojące
obrazy, ukazujące ponure, surrealistyczne otoczenie z bardzo
szczegółowymi scenami śmierci, rozkładu, pejzażami wypełnionymi
szkieletami, zdeformowanymi postaciami i pustyniami. Obrazy te były
dość szczegółowe, malowane z charakterystyczną dla artysty
precyzją. Beksiński twierdził wówczas: "Chcę malować tak,
jakbym fotografował sny".
Pomimo ponurego wydźwięku,
Beksiński twierdził, że niektóre z jego prac zostały źle
zrozumiane; jego zdaniem były one raczej optymistyczne, a nawet
humorystyczne. Beksiński uparcie twierdził, że nawet on sam nie
zna znaczenia swoich dzieł i nie jest zainteresowany ewentualnymi
interpretacjami, w związku z czym odmawiał nadawania tytułów
jakimkolwiek swoim rysunkom czy obrazom. Przed wyjazdem do Warszawy w
1977 roku spalił wybrane prace na własnym podwórku, nie
pozostawiając po sobie żadnej dokumentacji.
Twierdził później, że niektóre z tych
prac były "zbyt osobiste". Według meksykańskiego
reżysera Guillermo del Toro "W średniowiecznej tradycji
Beksiński zdaje się wierzyć, że sztuka jest ostrzeżeniem o
kruchości ciała - jakiekolwiek przyjemności, które znamy, są
skazane na zagładę - dlatego też jego obrazy potrafią przywołać
jednocześnie proces rozkładu i ciągłą walkę o życie.
21.
Józef Mehoffer (1869-1946)
Dziwny Ogród (1903)
Muzeum Narodowe, Warszawa
Mehoffer był malarzem, grafikiem,
grafikiem, projektantem witraży, tkanin, scenografii teatralnych,
plakatów, dekoracji wnętrz i mebli, czołowym przedstawicielem
Młodej Polski. Międzynarodowe uznanie przyniosły mu projekty
witraży do gotyckiej kolegiaty św. Mikołaja we Fryburgu
Szwajcarskim, ale najbardziej znany był w Polsce. Jego monumentalne
malarstwo było doskonałą manifestacją bogatej symboliki i
tendencji dekoracyjnych polskiego modernizmu oraz mistrzowskiego
warsztatu artysty. Duży wpływ na jego sztukę miało monumentalne
malarstwo Puvis de Chavannesa, które oglądał w Paryżu, oraz
sztuka nabistów, którą poznał za pośrednictwem Władysława
Ślewińskiego. Jego sztuka z lat 1891-5 była pod wpływem
symbolizmu i postimpresjonizmu.
"Dziwny ogród" to jedno z
najbardziej wykwintnych i tajemniczych dzieł w historii polskiego
malarstwa. Powstał w bardzo ważnym okresie życia Mehoffera - kiedy
już odnosił sukcesy jako artysta i był szczęśliwie żonaty.
Mehoffer stworzył Dziwny ogród podczas rodzinnych wakacji. Na
obrazie uchwycił rodzinne szczęście.
Naszą uwagę przyciąga promienny, złoty
chłopiec. Wycofana nieco w cień kobieta w szafirowej sukni
przygląda się z bliska, podczas gdy nad nimi unosi się masywna
szafirowa ważka ze złotymi, kratowymi skrzydłami wyciągniętymi w
ochronnym uścisku.
W interpretacji ogromnego
symbolicznego znaczenia pomaga nam fragment listu, który artysta
napisał do swojej żony: "Teraz jesteś dla mnie praktycznie
synonimem koloru szafiru i trzymając Cię blisko, choć na taką
odległość, zanurzam się w tym kolorze". Być może, sugeruje
to, że ważka czuwająca nad rodziną, którą Mehoffer
zidentyfikował jako symbol słońca, to tak naprawdę sam artysta.
22. John Duncan Fergusson (Szkot,
1874-1961)
Dieppe, 14 lipca 1905 r: Noc (1905)
National Galleries of Scotland,
Edinburgh
'Szkocki kolorysta' John Duncan Fergusson
jest uznawany za jednego z najbardziej wpływowych szkockich malarzy
XX wieku. W większości samouk, w 1907 roku przeniósł się do
Paryża, gdzie został członkiem paryskich kręgów artystycznych,
do których należeli również tacy artyści jak Matisse i Picasso.
23. Wilfrid
de Glehn (Wielka
Brytania,
1870-1951)
Połów (ok. 1932)
Royal Academy of Arts, Londyn
De Glehn namalował kilka obrazów takich
jak ten, na których młode kobiety przedstawione są w idyllicznych
plenerach. Stylistycznie i tematycznie ta letnia scena pokazuje
pokrewieństwo artysty z twórczością impresjonistów, jak również
z późniejszą twórczością Johna Singera Sargenta.
W 1890 roku De Glehn wyjechał do Paryża,
gdzie studiował w Ecole des Beaux-Arts.
24. Nikolai Astrup (Norwegia,
1880-1928)
Revebjeller (Foxgloves)(ok. 1920)
Kunstmuseum, Bergen
Dziesiątki pni białych brzóz ustawione
są jak rytmiczne klawisze fortepianu, uderzając jasnymi tonami pod
listowiem tego zalesionego wnętrza. Niektóre drzewa zostały ścięte
na potrzeby motywu - jest to zabieg, który Astrup stosuje w kilku
pejzażach. Sękate, okrągłe kikuty promieniują w naszą stronę i
uświadamiamy sobie, że gdyby drzewa nadal tu stały, nie moglibyśmy
zobaczyć dziewczyn zbierających dzikie jagody. U podstawy brzóz
rosną różowe naparstnice, a wzdłuż strumienia płyną bardzo
szczegółowe, omszałe skały. W niektórych fragmentach farba jest
grubsza, z widocznymi śladami pędzla. W innych fragmentach nie ma
śladów pociągnięć pędzla, a kolory są bardziej przejrzyste,
jak w druku.
[05.02.2023, Toruń]
Mimo wszystko....przeraża mnie malarstwo Beksińskiego...
OdpowiedzUsuń... ale jest fantastyczne, bardzo egzystencjalne...
UsuńCzasy współczesne rzadko eksponują malarstwo, jeśli już, to raczej jako lokatę kapitału majętnych, a nie walorów estetycznych.
OdpowiedzUsuńZasyłam serdeczności
Obecnie dominuje abstrakcja i pop art, co nie mi się podoba, natomiast dzieła starszych i starych mistrzów idą w cenę... niesprawiedliwie, gdyż ich twórcy często żyli w biedzi lub przynajmniej w ubóstwie. Pozdrawiam
UsuńOch, jak tu u Ciebie elegancko i poetycko. Miło popatrzeć na znakomite malarstwo. Czuję się jak w galerii sztuki - zawsze podniesiona na wyższy poziom:)
OdpowiedzUsuń"A wszystko to..." bo kocham malarstwo sam będąc kompletnym beztalenciem w tej dziedzinie...
UsuńDziękuję za inspirację Kreugerem i Astrupem :*
OdpowiedzUsuńMiło mi być inspiratorem... szkoda, że sam nie potrafię malować... :-)
UsuńDzięki za przybliżenie tych nieznanych...
OdpowiedzUsuńJa też nie wszystkich z tych malarzy znam, lecz zwykle kiedy decyduję się jakiś obraz udostępnić wnikam w twórczość tegoż autora.
Usuń