Henryk Piątkowski - "Portret kobiety w czerwonej sukni i kapeluszu"

Henryk Piątkowski - "Portret kobiety w czerwonej sukni i kapeluszu"

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

22 lutego 2025

SZTUKA - GUSTAVE CAILLEBOTTE - REALIZM / IMPRESJONIZM

 

1. Gustave Caillebotte (Francja, 1848-1894)
Paryska ulica; deszczowy dzień (1877)
Olej na płótnie
Instytut Sztuki w Chicago


Caillebotte, pochodzący z klasy wyższej - jego ojciec był bogatym producentem tekstyliów dla wojska i sędzią - studiował zarówno prawo, jak i inżynierię i praktykował je do połowy dwudziestego roku życia, kiedy to zajął się malarstwem po śmierci ojca, który uczynił go niezależnym i zamożnym. Często wystawiał z impresjonistami, choć fotorealistyczny styl wielu jego obrazów kontrastował stylistycznie z ich pracami. To, co z nimi dzielił, to tematyka - sceny miejskie, takie jak ta, sceny domowe i rodzinne, sceny z życia na wsi oraz zamiłowanie do mężczyzn i kobiet pływających łodzią. Wykorzystał swój majątek do zbudowania dużej kolekcji malarstwa impresjonistycznego, którą po śmierci przekazał rządowi francuskiemu, który, przewrotnie, odmówił jej przyjęcia. Najlepszym miejscem do obejrzenia jego prac jest Musée d'Orsay w Paryżu.


2. Gustave Caillebotte

Kobieta przy toaletce (ok. 1873)

Olej na płótnie

Kolekcja prywatna, Paryż


3. Gustave Caillebotte

Autoportret (ok. 1892)

Olej na płótnie

Musée d'Orsay, Paryż


Caillebotte stał się ważną postacią w kręgach impresjonistów. Oprócz roli malarza, promował niektóre z impresjonistycznych pokazów grupowych i był mecenasem artystów takich jak Claude Monet, Auguste Renoir i Paul Cézanne.

Styl malarski Caillebotte'a pozostał bardziej związany z realizmem niż impresjonizmem, ale przyjął jasne kolory, luźną pracę pędzla i zainteresowanie światłem, które zjednoczyło grupę. Jego tematy wnętrz domowych, scen miejskich, kąpiących się i żeglarzy były typowe dla impresjonistów.


4. Gustave Caillebotte

Parkieciarze (1875)

Olej na płótnie

Musée d'Orsay, Paryż


Obraz ten jest jednym z pierwszych przedstawień miejskiego proletariatu. Podczas gdy chłopi („Gleaners” Milleta) lub robotnicy wiejscy („Stone Breakers” Courbeta) byli często pokazywani, robotnicy miejscy rzadko byli malowani. W przeciwieństwie do Courbeta czy Milleta, Caillebotte nie zawarł w swoich pracach żadnego społecznego, moralizatorskiego czy politycznego przesłania. Jego dokładne studium dokumentalne (gesty, narzędzia, akcesoria) uzasadnia jego pozycję wśród najwybitniejszych realistów.


5. Gustave Caillebotte

Rybak na brzegu rzeki Yerres (1878)

Olej na płótnie

Muzeum Sztuk Pięknych w Rennes



6. Gustave Caillebotte

Młody mężczyzna przy oknie (1876)

Olej na płótnie

Kolekcja prywatna (Nowy Jork)


Modelem jest młodszy brat Caillebotte'a, René, który zmarł w tym samym roku w wieku dwudziestu sześciu lat. Wygląda przez okno rodzinnego mieszkania przy 77 rue de Miromesnil, róg rue de Lisbonne i boulevard Malesherbes.


7. Gustave Caillebotte

Czas wolny nad L'Yerres (1877)

Olej na płótnie

Galeria Narodowa, Waszyngton


Związek Gustave'a Caillebotte'a z grupą pionierskich artystów, których wkrótce nazwano impresjonistami, rozpoczął się wraz z ich pierwszą wystawą w 1874 roku. Nie brał w niej udziału, ale był jednym z organizatorów. Ta rola, wraz z promotorem i mecenasem, prawie przyćmiła jego osiągnięcia jako malarza. Rzeczywiście, często określa się go mianem nieznanego impresjonisty. Mając środki finansowe na utrzymanie siebie i swoich kolegów malarzy, Caillebotte nie musiał polegać na sprzedaży swoich obrazów, aby zarobić na życie. W rezultacie wiele z jego obrazów pozostało w kolekcjach rodziny i przyjaciół, poza publicznym widokiem, aż do 1951 roku, kiedy to pierwsza duża wystawa jego prac została zaprezentowana w Galerie Beaux-Arts Wildensteina w Paryżu.


8. Gustave Caillebotte

Portret Mademoiselle Boissiere robiącej na drutach (1877)

Olej na płótnie

Muzeum Sztuk Pięknych w Houston



[22.02.2025, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz