Hieronim Bosch (ur. 1450 – zm. 9 sierpnia 1516) był niderlandzkim malarzem i rysownikiem z Brabancji. Jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli wczesno-holenderskiej szkoły malarstwa. Jego prace zawierają fantastyczne ilustracje religijnych pojęć oraz narracji. Niewiele wiadomo o życiu Boscha, choć istnieją pewne zapisy. Większość życia malarz spędził w miasteczku Hertogenbosch, gdzie przyszedł na świat jako Jheronimus van Aken. Korzenie jego przodków znajdują się również w Nijmegen i Aachen (co widać w jego nazwisku: Van Aken). Jego pesymistyczny i fantastyczny styl wywarł duży wpływ na sztukę XVI wieku, m.in. na twórczość Pietera Bruegela Starszego. Dziś jest postrzegany jako malarz niezwykły, ponieważ cechuje jego prace głęboki wgląd w podświadome pragnienia ludzkości i jej najgłębsze lęki. Dziś przypisuje mu się autorstwo dwudziestu pięciu słynnych dzieł wraz z ośmioma rysunkami. Do jego najbardziej uznanych prac należy też kilka tryptyków, w tym słynny „Ogród ziemskich rozkoszy”.
Bosch namalował co najmniej szesnaście tryptyków, z których osiem jest w pełni nienaruszonych, a kolejne pięć we fragmentach. Prace Boscha są na ogół podzielone na trzy okresy życia, dotyczące lat wczesnych (ok. 1470–1485), środkowego okresu (ok. 1485–1500) i późnego okresu (ok. 1500 do jego śmierci). Według szacunków znawców, trzynaście zachowanych obrazów Boscha zostało ukończonych w późnym okresie, a siedem przypisano do jego okresu środkowego. Niedawne badania dendrochronologiczne paneli dębowych doprowadziły do dokładniejszego datowania większości obrazów Boscha. Jego najsłynniejszym tryptykiem jest „Ogród ziemskich rozkoszy” (ok. 1495–1505), będąc traktowanym dziś jako obraz przejściowy wykonany przez Boscha między jego okresem środkowym a późnym. W panelu po lewej stronie tego dzieła Bóg przedstawia Adamowi Ewę; innowacyjny był fakt przedstawienia tam Boga o młodzieńczym wyglądzie. Postacie są osadzone w krajobrazie zamieszkanym przez egzotyczne zwierzęta i inne nietypowe pół-organiczne formy. Centralny panel jest szeroką panoramą pełną nagich postaci zajmujących się niewinną radością, a także fantastycznych zwierząt, ponadwymiarowych owoców i formacji kamiennych. Prawy panel przedstawia piekło; świat, w którym ludzkość uległa pokusom zła i podlega wiecznemu potępieniu. Panel ten ma zimne kolory, przedstawiając dobitnie postaci torturowane. Naga postać ludzka straciła wszelki erotyzm sugerowany w panelu centralnym. Bosch czasami malował w sposób odpowiedni dla szkiców, kontrastując z tradycyjnym flamandzkim stylem malowania, w którym gładka powierzchnia – uzyskana dzięki zastosowaniu wielu przezroczystych szkliw – kryje pędzel. Obrazy Boscha z ich szorstkimi powierzchniami (tak zwane malarstwo impastowe) różniły się od tradycji wielkich malarzy niderlandzkich z końca XV i na początku XVI wieku. Do dziś przetrwało około dwudziestu pięciu jego oryginalnych dzieł.
1. Hieronim Bosch (Flamand, ok. 1450-1516)
Ogród ziemskich rozkoszy
Museo del Prado w Madrycie
2. Hieronim
Bosch
Oto
człowiek [Ecce Homo]
(ok. 1475-80)
Städelsches
Kunstinstitut, Frankfurt
3. Hieronim Bosch
Epifania [Objawienie Pańskie] (ok. 1475-80)
Muzeum Sztuki w Filadelfii
4. Hieronim Bosch
Magik (1475-80)
Musée Municipal, Saint-Germain-en-Laye
5. Hieronim Bosch
Chrystus niosący krzyż (1480-88)
Kunsthistorisches Museum, Vienna
6. Hieronim Bosch
(Flamand, ok. 1450-1516)
Święty Jan Chrzciciel na pustyni (ok.
1489-99)
Museo Lázaro Galdiano, Madrid
7. Hieronim Bosch
Kuszenie świętego Antoniego (ok. 1490)
Museo del Prado, Madryt
8. Jacques Le Boucq
Portret Hieronima Boscha (ok. 1550)
[29.09.2024, Toruń]
Za malarstwem Boscha nigdy nie przepadałam, niestety.
OdpowiedzUsuńNa malarstwie nie znam się w ogóle. Co nieco wiem o polskich malarzach, ale to mało, żeby się wypowiadać. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńMnie jego malarstwo zachwyca, czasami przeraza. Lubie wgapiac sie w kazdy szczegol.
OdpowiedzUsuń