CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

15 stycznia 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 15.01.2023

 

Kartka z kalendarza na 15 stycznia 2023 roku

15 dzień roku 2 tydzień roku 2023

Niedziela

Imieniny dzisiaj obchodzą: Arnold, Paweł oraz Aleksander, Dalemir, Dąbrówka, Dobrawa, Domasław, Domosław, Eligia, Eligiusz, Franciszek, Ida, Izydor, Jan, Makary, Maksym, Maur, Micheasz

Przysłowie na dziś:

Ciepła izba marzeń szczytem i tak jakoś mija styczeń” 

Słońce

Świt: 06:56

Wsch. Sł.: 07:35

Zenit: 11:45

Zach. Sł.: 15:55

Zmierzch: 16:34

Księżyc

Zach. Księżyca o 10:59


Światowy Dzień Śniegu

Jazda na sankach, nartach, lepienie bałwana, wojna na śnieżki -pomysłów na to, by fajnie spędzić Światowy Dzień Śniegu jest multum. Akcja ma na celu promowanie nie tylko beztroskiej zabawy , ale i edukacji związanej ze śniegiem.


Dzień Wikipedii

Ta internetowa kopalnia wiedzy i informacji na każdy temat dziś ma swoje święto. Data nie jest przypadkowa – strona powstała 15 stycznia 2001 roku.


Cytat dnia:

Przy­jaciel widzi le­piej niż lustro.” - Piotr Szreniawski - (ur. 1976) – polski prawnik, doktor habilitowany nauk prawnych, nauczyciel akademicki na Wydziale Prawa i Administracji UMCS.





    Tego dnia 1869 roku w Krakowie urodził się Stanisław Wyspiański,dramaturg, poeta, malarz, grafik i architekt [zmarł 28 listopada 1907 roku, także w Krakowie]

        Poniżej dwa wiersze autora „Wesela”.


U stóp Wawelu

U stóp Wawelu miał ojciec pracownię

wielką izbę białą wysklepioną,

żyjącą figur zmarłych wielkim tłumem;

tam chłopiec mały chodziłem, co czułem

to później w kształty mej sztuki zakułem.

Uczuciem wtedy tylko nie rozumem

obejmowałem zarys gliną ulepioną

wyrastający przedemną w olbrzymy:

w drzewie lipowem rzezane posągi.


O, kocham Kraków

O, kocham Kraków — bo nie od kamieni

przykrości-m doznał — lecz od żywych ludzi,

nie zachwieje się we mnie duch ani się zmieni,

ani się zapal we mnie nie ostudzi,

to bowiem z Wiary jest, co mi rumieni

różanym świtem myśl i co mnie budzi.

Im część ej na mnie kamieniem rzucicie,

sami złożycie stos — — stanę na szczycie.


[15.01.2023, Toruń]

2 komentarze:

  1. Przyjaciel widzi więcej, a oczy mówią więcej, niż usta, podobno wiele o człowieku powiedzą tez jego plecy i dłonie:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień Śniegu obchodzi mnie "jak zeszłoroczny śnieg", ale Wyspiański to już jak najbardziej. Uwielbiam jego malarstwo i witraże, uwielbiam Wesele i mądrości tam zawarte.Zdarza mi się zachodzić do Kościoła Franciszkanów aby popatrzeć na witraże Wyspiańskiego.

    OdpowiedzUsuń