CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

25 stycznia 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 25.01.2023

 

Kartka z kalendarza na 25 stycznia 2023 roku

25 dzień roku 4 tydzień roku 2023

Środa


Imieniny dzisiaj obchodzą: Miłosz, Paweł, Tatiana oraz Ananiasz, Apollon, Artemia, Barcław, Emanuel, Emanuela, Juwentyn, Maksym, Miłobor, Miłowan, Pęcisława, Tacjana

Przysłowie na dziś:

Na Świętego Pawła połowa zimy przepadła

Słońce

Świt: 06:46

Wsch. Sł.: 07:24

Zenit: 11:48

Zach. Sł.: 16:12

Zmierzch: 16:50

Księżyc

Wsch. Księżyca o 9:37

Zach. Księżyca o 21:16


Dzień Sekretarki i Asystentki

Święto obchodzone w wielu krajach w ostatnią środę kwietnia (w Polsce również w styczniu) – ma na celu docenienie pracy pracowników biurowych, takich jak sekretarki, asystentki czy recepcjonistki. Sam pomysł pojawił się w już w latach 50. ubiegłego wieku, kiedy amerykański rynek pracy boleśnie odczuwał brak wykwalifikowanych pracowników administracyjnych. Oficjalny wydźwięk ten inicjatywie dał sam sekretarz handlu Charles Sawyer, który w 1952 roku ogłosił Tydzień Sekretarek. Obecnie w Dzień Sekretarki i Asystentki – zwłaszcza na Zachodzie – organizowane są imprezy i konkursy dla pracowników, a panie mogą również liczyć na drobne upominki w postaci kwiatów, słodyczy czy nawet czasu wolnego. Święto ma nie tylko wyeliminować powszechne przeświadczenie, że stanowisko sekretarki czy asystentki zajmują zwykle kobiety niewyedukowane, ale również promować ten zawód wśród mężczyzn (którzy w Polsce stanowią zaledwie 10% zatrudnionych na stanowiskach asystenckich). W Polsce dzień ten obchodzony jest od kilku lat, nie tylko w korporacjach. Na uroczystościach zorganizowanych w Business Centre Club w 2010 pojawili się nawet przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Cytat dnia:

Kiedy jesteśmy zbyt przywiązani do bogactwa, nie jesteśmy wolni. Jesteśmy niewolnikami.” - Papież Franciszek


Tego dnia w roku 1804, w Giejstunach urodził się Antoni Edward Odyniec - poeta, pamiętnikarz i tłumacz, dziennikarz i redaktor, wychowanek Uniwersytetu Wileńskiego, Członek Związku Filaretów. [zm. w Warszawie w 1885 roku]



Poniżej wiersz poety:


SZAL CZARNY


[Z Puszkina]

Rozpaczą, wściekłością, i żalem miotany,

Poglądam dzień cały na szal krwią zbryzgany.


Przed laty, gdym jeszcze był płochy i młody,

Kochałem Greczynkę przecudnej urody.


Przecudna dziewica łudziła mię wzajem.

Lecz krótko, ach! krótko świat dla mnie był rajem!


Sprosiłem przyjaciół na ucztę wspaniałą.

Do drzwi mych żyd podły zapukał nieśmiało.


U ciebie, rzekł, goście godują weseli,

Greczynka z kim innym pieszczoty swe dzieli.“ —


Z przekleństwem mu kiesę cisnąłem pod nogi;

Mój arab za chwilę był gotów do drogi.


Jak wicher, jak piorun, leciałem przez błonie,

Wiatr świszcząc wokoło, żal głuszył w mém łonie.


Lecz dom jéj zaledwie ujrzałem z daleka,

Krew ogniem zawrzała, łzą trysła powieka.


Jak wściekły pobiegłem w znajome ustronie —

Ormianin niewierną piastował na łonie!


Skry w oczach mi błysły; miecz zagrzmiał, uderzył —

Nim usta od ust jéj odchwycił — już nie żył.


Patrzałem z rozkoszą, jak drżąca i zbladła,

Dłoń wznosząc, na klęczkach, do stóp mych upadła.


Pamiętam błagania, krwi strumień, i jęki!...

Zginęła Greczynka, i miłość, i wdzięki! —


Z wściekłością szal czarny zerwałem z jéj skroni,

Krew nim ciekącą otarłem z méj broni.


Niewolnik mój, skoro wieczorna mgła wstała,

W głębinie Dunaju powrzucał ich ciała. —


Ach! odtąd zgryzota jak piekło wre we mnie,

Ach odtąd spoczynku przyzywam daremnie!


Rozpaczą, wściekłością, i żalem miotany.

Poglądam dzień cały na szal krwią zbryzgany.


 [1823]


[25.01.2023, Toruń]

1 komentarz:

  1. Znamienne, że o przywiązaniu do bogactwa mówi głowa kościoła, który obłowił się we wszelkie dobra!

    OdpowiedzUsuń