Georges de La Tour - "Maria Magdalena"

Georges de La Tour  -  "Maria Magdalena"

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

14 lipca 2025

SZTUKA - SZTUKA WEIMARSKA

 

Kultura weimarska to rozwój sztuki i nauki, który miał miejsce w Niemczech w okresie Republiki Weimarskiej, a ten ostatni w okresie międzywojennym między klęską Niemiec w I wojnie światowej w 1918 roku a dojściem Hitlera do władzy w 1933 roku. [ 1 ] Berlin w latach 20. XX wieku stanowił gorączkowe centrum kultury weimarskiej.

Niemcy, a w szczególności Berlin, były żyznym gruntem dla intelektualistów, artystów i innowatorów z wielu dziedzin w latach Republiki Weimarskiej. Środowisko społeczne było chaotyczne, a polityka pełna pasji. Niemieckie wydziały uniwersyteckie stały się powszechnie otwarte dla żydowskich uczonych w 1918 roku. Wiodącymi żydowskimi intelektualistami na wydziałach uniwersyteckich byli fizyk Albert Einstein; socjologowie Karl Mannheim, Erich Fromm, Theodor Adorno, Max Horkheimer i Herbert Marcuse ; filozofowie Ernst Cassirer i Edmund Husserl; teoretycy polityczni Arthur Rosenberg i Gustav Meyer ; i wielu innych. Dziewięciu obywateli niemieckich otrzymało Nagrodę Nobla w czasie Republiki Weimarskiej, pięciu z nich było żydowskimi naukowcami, w tym dwóch w dziedzinie medycyny. Żydowscy intelektualiści i kreatywni profesjonaliści byli jednymi z wybitnych postaci w wielu dziedzinach kultury weimarskiej.

Wraz z rozwojem nazizmu i dojściem do władzy Adolfa Hitlera w 1933 roku, wielu niemieckich intelektualistów i osobistości kultury, zarówno żydowskich, jak i nieżydowskich, uciekło z Niemiec do Stanów Zjednoczonych Wielkiej Brytanii i innych części świata.

[wg. Wikipedii]


1. Irma Stern ( Niemcy) 1894-1966)

Three Swazi Sisters, 1925

Irma Stern Museum, Cape Town



2. Max Beckmann (Niemcy, 1884-1950)

Portrait of Carl Couple,

1918. Städel Museum.



3. Ernst Ludwig Kirchner (Niemcy, 1880-1938)

Portret Willa Grohmanna, duży, 1924.

Drzeworyt,

Will Grohmann (1887-1968) był niemieckim krytykiem i historykiem sztuki specjalizującym się w niemieckim ekspresjonizmie i sztuce abstrakcyjnej. Był znany jako "ojciec chrzestny modernizmu".



4. Rudolf Schlichter (Niemcy 1890-1955)
Szykowne kobiety. 1924.

Akwarela i tusz indyjski na kalce kreślarskiej.



5. Otto Nagel (Niemcy, 1894-1967)

Berliner Humboldthain, 1919.

Olej na karcie,



6. George Grosz (Niemcy 1893 - 1959)

Pogrzeb trzeciej klasy, 1930

akwarela i tusz na papierze



7. Gabriele Münter (Niemcy, 1877-1962)

Pani pisząca w fotelu, 1929,



8. Josef Eberz (Niemcy, 1880-1942)

Naga kobieta i dwóch mężczyzn na wsi, 1920 r.



Josef Eberz był niemieckim malarzem, grafikiem, ilustratorem i projektantem mozaik.

W czasach nazistowskich Eberz był uważany za artystę „zdegenerowanego”; miał trudności z wystawianiem, zwłaszcza że Nowa Secesja Monachijska została rozwiązana.



[14.07.2025, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz