CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

11 czerwca 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 11.06.2023

 

Kartka z kalendarza na dzień 11 czerwca 2023 roku

Niedziela


Imieniny dzisiaj obchodzą: Anastazy, Barnaba, Paula oraz Feliks, Fortunat, Flora, Jan, Paryzjusz, Radomił, Radomiła, Teodozja, Witomysł

Przysłowie na dziś:

Gdy czerwiec chłodem i wodą szafuje, to zwykle rok cały popsuje”

Słońce

Świt: 03:24

Wsch. Sł.: 04:13

Zenit: 12:35

Zach. Sł.: 20:58

Zmierzch: 21:47


Cytat dnia:

To nic takiego, że ktoś cię nie lubi -

większość ludzi nie lubi nawet samych siebie”.

(anonim)


Tego dnia w miejscowości Nowe Dobra w roku 1857 urodził się Antoni Grabowski - inżynier chemik, publicysta, tłumacz i działacz międzynarodowego ruchu esperantystów [zm. 4 lipca 1921 roku w Warszawie]



Poniżej wiersz autora pod tytułem „Powrót syna” przetłumaczony z języka esperanto przez Leopolda Blumentala.


Powrót syna

Nieobecny wiele lat

Wraca do dom syn mój drogi;

Zbiegł sto krajów, — zwiedził świat…

Wielkim wraca w moje progi!


W chacie było chleba brak —

Wywędrował jako dziecię;

Wraca dzisiaj – piękny żak —

Do rodzinnej Wisły przecie.


Chciałabym ja — jego mać —

Garnąć go na moje łono,

Chciałabym mu ucztę dać,

Witać twarz tę powróconą…


Lecz, ach! nie mam wolnych rąk,

By upieścić mego chłopca:

Tu, gdzie pot mój w skiby wsiąkł,

W własnej chacie nibym obca!


Ale tobie zwolił Bóg,

Starsza siostro i sąsiadko,

Że blask pada na twój próg,

Że masz drogę bardziej gładką…


Więc go przyjmij, siostro ma,

Wina daj, muzyki boskiej!

A przez czas, gdy święto trwa,

Niech nie widzi mojej troski!


[11.06.2023, Toruń]

1 komentarz:

  1. Cytat rewelacyjny.
    A jeśli chodzi o język Esperanto to uczyłam się go kiedyś.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń