CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

19 czerwca 2023

KLASYKA POLSKA - LAMENT ŚWIĘTOKRZYSKI

 


Lament świętokrzyski

Posłuchajcie bracia miła [miła braci]

Kcęć wam skorżyć krwawą głowę [chcę się wam poskarżyć]

Usłyszycie mój zamętek [usłyszcie mój smutek]

Jen mi się zstał w Wielki Piątek. [który przydarzył mi się]



Pożałuj mię, stary, młody,

Boć mi przyszły krwawe gody: [czas cierpienia]

Jednegociem Syna miała [jednego ci syna miałam]

I tegociem ożalała. [tego ci opłakałam]



Zamęt ciężki dostał się mie, ubogiej żenie, [spotkało mnie ciężkie nieszczęście biednej kobiecie]

Widzęć rozkrwawione me miłe narodzenie; [widzę..dziecko]

Ciężka moja chwila, krwawa godzina,

Widzęć niewiernego Żydowina, [widzę]

Iż on bije, męczy mego miłego Syna.



Synku miły i wybrany,

Rozdziel z matką swoją rany; [podziel się ranami ze swoją matką]

A wszakom cię, Synku miły, w swem sercu nosiła, [przecież cię … nosiłam]

A takież tobie wiernie służyła.

Przemów k matce, bych się ucieszyła, [do matki, abym]

Bo już jidziesz ode mnie, moja nadzieja miła. [idziesz]



Synku, bych cię nisko miała, [gdybym cię miała nisko]

Niecoć bych ci wspomagała: [nieco wspomagałabym cię]

Twoja główka krzywo wisa, tęć bych ja podparła; [zwisa, podparłabym ci ją]

Krew po tobie płynie, tęć bych ja utarła; [obtarłabym ją]

Picia wołasz, piciać bych ci dała, [dałabym ci picia]

Ale nie lza dosiąc twego świętego ciała. [nie można dosięgnąć]



O anjele Gabryjele, [aniele Gabrielu]

Gdzie jest ono twe wesele, [to]

Cożeś mi go obiecował tako barzo wiele, [obiecywał tak wiele]

A rzekęcy: „Panno, pełna jeś miłości!” [mówiąc… pełna jesteś]

A ja pełna smutku i żałości.

Sprochniało we mnie ciało i moje wszytki kości. [wszystkie]



Proścież Boga, wy miłe i żądne maciory, [proście… wnoszące prośbę matki]

By wam nad dziatkami nie były takie to pozory, [żebyście nie zobaczyły dzieci w takim stanie]

Jele ja nieboga ninie dziś zeźrzała [w jakim ja dziś/teraz ujrzałam swego syna]

Nad swym, nad miłym Synem krasnym, [urodziwym]

Iż on cirpi męki nie będąc w żadnej winie. [cierpi]



Nie mam ani będę mieć jinego, [innego]

Jedno ciebie, Synu, na krzyżu rozbitego. [jedynie]


[19.06.2023, Toruń]


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz