CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

24 czerwca 2023

SZTUKA - CASPAR DAVID FRIEDRICH - MALARSTWO ROMANTYCZNE

 

Caspar David Friedrich (5 września 1774 - 7 maja 1840) był XIX-wiecznym niemieckim romantycznym pejzażystą, powszechnie uważanym za najważniejszego niemieckiego artystę swojego pokolenia. Najbardziej znany jest ze swoich alegorycznych pejzaży z , które zazwyczaj przedstawiają kontemplacyjne postacie na tle nocnego nieba, porannych mgieł, jałowych drzew lub gotyckich lub megalitycznych ruin. Jego głównym zainteresowaniem jako artysty była kontemplacja natury, a jego często symboliczne prace ma na celu przekazanie subiektywnej, emocjonalnej reakcji na świat przyrody. Obrazy

Friedrich urodził się w pomorskim mieście Greifswald nad Morzem Bałtyckim, gdzie jako młody człowiek rozpoczął studia artystyczne. Studiował w Kopenhadze do 1798 r., po czym osiadł w Dreźnie. Dorastał w okresie, gdy w całej Europie rosnące rozczarowanie materialistycznym społeczeństwem rodziło nowe uznanie dla duchowości.

Twórczość Friedricha przyniosła mu rozgłos na początku jego kariery, a współcześni, tacy jak francuski rzeźbiarz David d'Angers, mówili o nim jako o człowieku, który odkrył „tragedię krajobrazu”. Niemniej jednak jego praca spadła z łask w późniejszych latach i zmarł w zapomnieniu. Gdy pod koniec XIX wieku Niemcy zmierzały w kierunku modernizacji, ich sztukę charakteryzowało nowe poczucie pracowitości, a kontemplacyjne obrazy bezruchu Friedricha zaczęły być postrzegane jako produkty minionej epoki. Początek XX wieku przyniósł ponowne docenienie jego twórczości, począwszy od 1906 roku wystawą trzydziestu dwóch jego obrazów i rzeźb w Berlinie. Ekspresjoniści oraz w latach trzydziestych i wczesnych czterdziestych XX wieku surrealiści i egzystencjaliści często czerpali idee z jego prac. Powstanie nazizmu we wczesnych latach trzydziestych XX wieku ponownie przyniosło odrodzenie popularności Friedricha, ale po tym nastąpił gwałtowny spadek, ponieważ jego obrazy, przez skojarzenia z ruchem nazistowskim, były interpretowane jako mające aspekt nacjonalistyczny. Dopiero pod koniec lat 70. Friedrich odzyskał reputację ikony niemieckiego ruchu romantycznego i malarza o międzynarodowym znaczeniu.


1. Kobieta przed wschodzącym słońcem (ok. 1818-20



2. Wędrowiec - Podróżnik patrzący na morze mgły (1818)


3. Grobowiec w śniegu (1807)


4. Pejzaż zimowy (1811)

Staatliches Museum, Schwerin


5. Kredowe klify na Rugii (ok. 1818)

Muzeum Oskar Reinhart am Stadtgarten, Winterthur

Obraz został namalowany na pamiątkę miesiąca miodowego artysty


6. Dwóch mężczyzn kontemplujących księżyc (ok. 1819-20)
Gemäldegalerie, Drezno


W tym eterycznym obrazie ludzka i naturalna symbolika subtelnie się przeplatają. Księżyc, starochrześcijański znak nadziei, błyszczy zza uschniętego drzewa, obserwowany przez dwóch mężczyzn, być może artystę i jego ucznia, w "staroniemieckich" strojach preferowanych przez ruch oporu w latach napoleońskiej okupacji.


7.

Dąb w śniegu (1820)

Muzeum Wallraf-Richartz, Kolonia


8. Skalisty wąwóz (ok. 1822-23)

Kunsthistorisches Museum, Wiedeń



[24.06.2023, Toruń]

6 komentarzy:

  1. Bardzo lubię malarstwo romantyczne.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny raz wyszukałeś ciekawego autora, którego prace bardzo mi się podobają. Pozdrawiam..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi. Ten malarz przewija się obok tematyki maturalno-romantycznej.

      Usuń
  3. Bardzo klimatyczne obrazy, mają w sobie jakąś tajemnicę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, romantycy w ogóle pełni byli tajemniczości.

      Usuń