CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

28 czerwca 2023

ODKURZONE - KOBIETA Z WÓZKIEM

- A może puszki ma pan jakie? Za aluminium można dostać dobrą cenę.


- Może coś się znajdzie. Niech pani usiądzie. Herbaty zrobię. Głodna pani?


- Co się pyta. Głodna. Przywykłam


- Można przywyknąć do głodu?


- Pewnie, że można. W zimie to mi dają więcej. Od wiosny po jesień czasami na zarobek chodzę, grzybki, zioła i jagody zbieram. Po stodołach sypiam w zimie. Tu, w leśniczówce też spałam.


- Nie dali pozostać dłużej? Cała zimę?


- Daliby, chcieli, ale ja, jak tylko mróz odtajał, w dalszą drogę się wybrałam. A pan sam na gospodarstwie? Parobek?


Uśmiechnąłem się.


- Może być i parobek. Rozjechali się do miasta po dzieci. sam zostałem i doglądam wszystkiego.


- Ja sobie zaraz pójdę. Lepiej, żeby mnie nie widzieli.


- Pokorscy to bardzo dobrzy ludzie. Nie mieliby nic przeciwko temu, aby panią tu zastali i gościli.


- Pan tak ładnie do mnie mówi: „pani”, a mnie wołają Weronka, albo „starucha”. Ale nie przepędzają, choć niektórzy chleba dadzą, mleka i czegoś tam inszego, ale nie pogadają.


Wlałem jej herbaty. Podałem dwa odgrzane gołąbki z chlebem.


- Gdzie pani na stałe się zatrzymuje?


- Po pegeerze taki barak stoi za lasem. Ktoś wykupił, ale nie mieszka, więc ja zajęłam. Mam tam wszystko, bez wody i elektryczności. Ale staw jest, a pokój jaśniutki, pobielony. Resztę sobie przyniosłam, ludzie dali, skombinowałam.


- A jak nowy właściciel przyjdzie i każe się wynosić?


- Pójdę gdzie indziej. A mało tu świata do zwiedzania


- Pewnie, że dużo, tyle że samemu trudniej.


- A bo to ja dbam o to, aby nie być sama. Przywykłam i dobrze mi samej. Czasem kogo poznam, to i pogadam sobie, jak z panem. A pan to przypadkiem nie typ samotnika? Coś mi się widzi, że nie przepada pan za tłumem.


- To prawda. Za tłumem nie przepadam. Los dał mi poznać czym jest samotność. Niech pani je, bo ostygnie.


- Co to Los z ludźmi dzisiaj wyrabia… widzi mi się, że pana coś uciska na sercu.


- Każdego coś ciśnie.


- Prawda. Przywyknąć trzeba. Nie wolno rozpamiętywać.


- Myśli pani, że da się tak bez rozpamiętywania?


- Co ma się nie dać, kiedy trzeba. Ja panu to mówię, bo stara już jestem i przeżyłam nie jedno.


Skończyła pierwszego gołąbka.


- Będzie dużo pracy przy sianie a potem przy grodzeniu przed dzikami poletka ziemniaków.


- Pan to tak sam z siebie mówi, czy leśniczy kazał.


- Sam z siebie. Gospodarz wspominał, więc znam jego plany.


- Zobaczy się, może i przyjdę, jak sprzedam towar.


Spojrzałem na wypełniony po brzegi metalem wózek.


- I daje pani radę to ciągnąć za sobą?


- Co mam nie dać, kiedy trzeba. Latem wożę nim jagody, jesienią ładuję do niego grzyby na sprzedaż. Będzie dziesięć lat, jak tak jeżdżę. Dobre ludzie w okolicy. Kupują. Karmią. Nocują, gdy poproszą, albo same zapraszają.


- Może jednak zaczeka pana na gospodarza. Dobrze zapłaci, jak się pani zdecyduje.


- Może. A panu płaci?


- Mnie dał cały pokój do mieszkania. Nie za pieniądze pomagam.


- Ja sprzedaję towar za pieniądze, lecz tak jak pan odrabiam ludziom za jedzenie, ubranie i coś do jedzenia. A będę się mogła wykąpać?


Skinąłem głową.


- Wykąpię się i przebiorę. W wózku mam całkiem nową sukienkę.


- Zrobię pani wodę. Gorąca kąpiel od czasu do czasu się przydaje.


- A potem sobie pójdę. Za dwa dni wrócę, to może wtedy się do czego przydam, ale złom sprzedać najpierw muszę.


- Rozumiem.


Zanim Pokorscy wrócili, po kobiecie pozostał na piaszczystej drodze ślad wyżłobiony kołami wózka.


[pisane w czerwcu 2013]

[28.06.2023, Toruń]

1 komentarz: