Georges de La Tour - "Maria Magdalena"

Georges de La Tour  -  "Maria Magdalena"

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

24 kwietnia 2025

FILMY (55) ANDRZEJ BARAŃSKI - DZIEŃ WIELKIEJ RYBY

 

Joanna Brodzik i Jan Wieczorkowski


DZIEŃ WIELKIEJ RYBY

https://www.cda.pl/video/18776772cd


Artur Barciś i Jan Peszek

Rok produkcji: 1996

Premiera: 1997. 05. 29

Lokacje: Męćmierz, okolice Wilkowa, Końskowola (kościół Św. Anny), Wisła w rejonie Kazimierza Dolnego, Wąwolnica, Klementowice (stacja PKP), Wyspa Krowia na Wiśle pod wsią Podgórz.

Jan Peszek

Zgodnie z pierwotnym zamysłem reżysera "Dzień wielkiej ryby" miał nosić tytuł "Po latach". Miał też być filmem "o przemijaniu i o tym, co trwa, czyli o uczuciu, które pozostaje na zawsze własnością zakochanych, mimo mijających lat". W końcowej fazie realizacji tytuł się zmienił, nie zmieniła się zaś treść. Zgodnie z duchem prozy Kornela Filipowicza, na podstawie której powstał scenariusz, utwór Andrzeja Barańskiego pozostał poruszającym zapisem daremności ludzkich wysiłków w celu zatrzymania biegu czasu i oszukania natury. Ta ostatnia bowiem, a zwłaszcza świat przyrody, pejzaż "intensywnie wkracza w życie ludzi, w ich psychikę". Słowa Barańskiego znajdują odzwierciedlenie w filmie.

Jan, mężczyzna w średnim wieku, po trzydziestu latach nieobecności przyjeżdża do miasteczka, w którym niegdyś bywał częstym gościem. Jako zapalony wędkarz wpadał tutaj na ryby. Teraz również przyjechał z wędkarskim ekwipunkiem, lecz to nie nadzieja udanego połowu sprawiła, że wrócił. Trzydzieści lat temu poznał tutaj Irenę - dziewczynę, która mogła odmienić jego życie. On jednak nie pozwolił na to. Dlaczego rozbił ich i tak kruchy związek? Nieśmiałość? Lęk przed wielką miłością? Brak doświadczenia w zdobywaniu kobiety? Miał przecież tylko osiemnaście lat, ale miał też i wzajemność Ireny. Więc dlaczego? Teraz, po latach Jan wie, że Irena mogła być najważniejszą osobą w jego życiu. Wie również, że już nigdy nią nie będzie. W odruchu buntu przeciwko nieubłagalności przemijania podejmuje wysiłek przekraczający jego siły. Niczym daleki krewny słynnego bohatera opowiadania Hemingwaya, łapie na wędkę ogromną rybę. Jej wydobycie na brzeg graniczy z cudem. Mężczyzna jednak nie zamierza zrezygnować.

[źródło: https://www.filmpolski.pl].

    Wspaniały film poruszający kto wie, czy nie najbardziej bliski mi obecnie motyw przemijana, wspomnień, w których nie brak niezrealizowanych marzeń, często takich, za które sami jesteśmy odpowiedzialni – nie potrafiliśmy bowiem w pewnym momencie swego życia zaryzykować i zerwać z gnuśnym światem dawnej rzeczywistości, i życie przeszło nam koło nosa.

    Film bardzo typowy dla twórczości Andrzeja Barańczaka – swoisty nastrój, przyroda i sceneria lat sześćdziesiątych, prosty język uczuć, nostalgia i tajemnica.

Joanna Brodzik

Reżyseria - Andrzej Barański

Scenariusz - Andrzej Barański

Zdjęcia - Krzysztof Ptak

Muzyka - Henryk Kuźniak

Obsada aktorska

Jan Peszek - Jan

Joanna Brodzik - Irena

Jan Wieczorkowski - Jan w młodości

Beata Tyszkiewicz - mecenasowa Zofia

Anna Majcher - recepcjonistka w hotelu, żona "Prezesa"

Artur Barciś - kolejarz, hodowca kwiatów

Jan Frycz - "Prezes"

Roman Kłosowski - teść "Prezesa"

Władysław Kowalski - mąż Ireny

Edward Kusztal - kłusownik

Paweł Nowisz - Artur, znajomy Jana z młodości

Bogusław Sochnacki - ksiądz

Marek Walczewski - mecenas

Leszek Zduń - Emil, kolega Jana

Irena Burawska - staruszka mieszkajiąca naprzeciwko hotelu

Alicja Wolska-Piesiewicz - Irena w teraźniejszości

Jerzy Cnota - wędkarz

Jerzy Bielenia - staruszek mieszkający naprzeciwko hotelu

Martyna Dłużniewska - córka mecenasa

Aleksandra Woźniak - córka mecenasa

Jarosław Gruda - wędkarz nad rzeką

Jerzy Rogalski - wędkarz nad rzeką

Gizella Bortel - kioskarka Czesia    

Ryszard Chlebuś - właściciel restauracji

Mirosław Kowalczyk - kochanek żony "Prezesa"

Monika Sołubianka - bileterka na stacji


[24.04.2025, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz