André Derain urodził się 17 czerwca 1880 roku w Chatou pod Paryżem. Swoją edukację rozpoczął od uczęszczania na zajęcia z malarstwa pod kierunkiem francuskiego symbolisty, Eugène Carrièrew. W szkole zaprzyjaźnił się Z Henryk Matissem. w 1900 roku poznał Maurycego de Vlamincka, z którym później dzielił pracownię. Ta trójka często malowała razem i odegrała kluczową rolę w wzajemnym rozwoju artystycznym.
Derain spędził lato 1905 roku z Matisse’em w Collioure, małej wiosce na południu Francji. Był to okres przełomowy dla artysty: zgłębiał techniki impresjonizmu i postimpresjonizmu, tworząc takie obrazy jak „Góry w Collioure” (1905) i „Łodzie Collioure” (1905). Krajobrazy te łączyły impresjonistyczny temat z techniką dywizjonistyczną i odważną paletą kolorów Gauguina. Derain pokazał wiele swoich nowych obrazów na wystawie Salon d'Automne (Salon Jesienny) w 1905 roku. Kolejne jego dzieła wyznaczają początek fowizmu, kierunku w malarstwie, którego cechą była żywiołowość, niepohamowana energia, czasami zaskakiwały one szokiem i niepokojem.
Podczas trzech wizyt w Londynie (od marca 1906 do lutego 1907) Derain namalował niektóre ze swoich najbardziej znanych obrazów, takich jak: „Most Charing Cross” w Londynie(1906) i „Basen Londynu” (1906). W kolejnych latach styl Deraina był eklektyczny, a jego innowacyjność wynikała z umiejętności łączenia różnych źródeł inspiracji. Na przykład w obrazie „Taniec” (1906) połączył wpływy Paula Gauguina, rzeźby romańskiej i sztuki wschodnioazjatyckiej. Szeroki wachlarz wpływów i odniesień Deraina związany był z jego zamiłowaniem do galerii i muzeów – bywał we francuskich muzeach i doskonale znał ich zbiory. Od 1907 roku największy wpływ na Deraina wywarł Paul Cézanne. W 1908 roku zerwał z fowizmem, skupiając się na kątowych formach wzorowanych na Cézannie i bardziej stonowanej palecie barw.
Wraz z wybuchem I wojny światowej Derain został zmobilizowany do służby wojskowej i aż do zwolnienia w 1919 r. miał niewielkie możliwości malowania. Po powrocie Derain zaczął zastanawiać się nad twórczością Starych Mistrzów i wysunął się na przywódcę odnowionego klasycyzmu. W „Madame Derain w białej chuście” (ok. 1919-1920) Derain przejął elementy kompozycyjne i stylistyczne ze sztuki wczesnego włoskiego renesansu. Derain uważał, że sztuka powinna „wyrównywać czas”, co oznacza, że wszelka wielka sztuka, niezależnie od jej powierzchownej formy, zajmuje się uniwersalnymi prawdami, które kształtują ludzkie doświadczenie. Styl Deraina pozostał niezmienny aż do jego śmierci w 1954 roku.
1. ESTAQUE
2. MOST CHARING CROSS
3. ŁODZIE W COLLIOURE
4. TANIEC
5. MADAM DERAIN W BIAŁEJ CHUŚCIE
6. AKT KOBIECY PRZED ZIELONYM ZAWIESZENIEM
7. POLOWANIE NA JELENIE
8. ARLEKIN I PIERROT
9. KRAJOBRAZ
[13.01.2024, Toruń]
Kolory bardzo śmiałe , a szerokie doświadczenie artysty przeziera w różnorodności stylów.
OdpowiedzUsuń