1. Gustaf Rydberg (1835-1933)
Scena z Värmland (1865)
Kolekcja prywatna
Gustaf Fredrik Rydberg był szwedzkim malarzem pejzażystą. Urodził się w Malmö w Szwecji. Jego ojciec, Gustaf Isak Rydberg, był miejscowym poczmistrzem. W latach 1852-1855 był studentem malarza pejzażysty Frederika Christiana Kiærskou w Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych, a następnie kontynuował naukę w Królewskiej Szwedzkiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie studiował pod kierunkiem Edwarda Bergha. W 1859 roku, jak wielu Szwedów, wyjechał do Düsseldorfu, aby ukończyć studia. Jego pierwszym nauczycielem był norweski malarz pejzażysta Hans Fredrik Gude, a następnie Oswald Achenbach. Spędził tam pięć lat, odwiedzając latem Skanię, która pozostała jednym z jego ulubionych miejsc do szkicowania i malowania.
2. Nils Kreuger (1858-1930)
Scena z zimowego bulwaru z powozem konnym (1886)
Kolekcja prywatna
Nils Kreuger pod wpływem francuskiego stylu malarstwa plenerowego tworzył pejzaże i krajobrazy Paryża i jego regionu, często o świcie lub o zmierzchu, we mgle, deszczu lub śniegu. W 1887 roku powrócił do Szwecji i osiadł w Varbergu, gdzie od 1893 roku malował razem z Richardem Berghem i Karlem Nordströmem.
3. Julius Kronberg (1850-1921)
Romeo i Julia na balkonie (1886)
Kolekcja prywatna
"Wyjątkowe dla Kronberga jest jego silne poczucie wyobraźni. Tradycja, którą studiował, i współczesne malarstwo historyczne przyniosły wiele pomysłowych pomysłów na to, jak mogły wyglądać słynne wydarzenia lub sceny z opowieści. Wydaje się jednak, że Kronberg zamykał oczy i wymyślał niezwykle konkretne sceny od podstaw, tak jakby nie były one wcześniej widziane lub przedstawione, po czym je malował. Większość współczesnych mu krytyków sztuki chwaliła jego pomysłowość i mistrzowski kunszt, ale jego sława zniknęła w zaścianku modernizmu".
Kronberga pociągały głównie motywy mitologiczne i biblijne. Jego najsłynniejsze obrazy przywodzą na myśl francuskie malarstwo akademickie i łatwo można sobie wyobrazić, że inspirował się Bouguereau i Gérôme'em, ale jego artystyczna szerokość była większa. Eksperymentował w różnych stylach, takich jak renesans, barok i rokoko. Często zlecano mu malowanie portretów, a także dekorowanie budynków publicznych, w tym kilku malowideł sufitowych w Pałacu Królewskim w Sztokholmie.
4.
Anders Zorn (1860-1920)
Sommarnöje
(1886)
Kolekcja prywatna
Zorn namalował
"Sommarnöje" w Dalarö wczesnym latem 1886 roku, po
powrocie pary z podróży poślubnej, ale przed osiedleniem się w
Mora. Ukończona akwarela oddaje ulotną chwilę i wykazuje wpływ
dzieł francuskich impresjonistów, które Zorn widział podczas
pobytu w Paryżu, ale z wyraźnie surową skandynawską paletą.
Obraz
przedstawia żonę artysty Emmę Zorn stojącą w białej sukience i
kapeluszu, czekającą na skraju drewnianego molo nad wodą, gdy ich
przyjaciel Carl Gustav Dahlström zbliża się w łodzi wiosłowej.
Odblaskowa, szklista powierzchnia wody faluje na wietrze, pod
pochmurnym, szarym niebem. Postacie, molo, łódź i morze są
precyzyjnie odwzorowane, prawie tak, jakby praca została wykonana
farbą olejną.
5. Hanna Pauli (1864-1940)
Śniadanie (1887)
Nationalmuseum, Sztokholm
Obraz ten mógł zostać zainspirowany "Obiadem" Moneta. Oba obrazy przedstawiają nakryty stół z siedziskiem ogrodowym i krzesłami w cieniu. Na obrazie Moneta obiad właśnie się skończył, a stół opustoszał; na obrazie Pauliego śniadanie właśnie się zaczyna. Centralnym motywem obu obrazów jest nakryty stół i biały obrus, podczas gdy postacie robią przypadkowe wrażenie i służą jedynie wzmocnieniu treści narracyjnej.
6. Ester Almqvist (1869-1934)
Staromodna córka księdza (ok. 1890-99)
Konstmuseum, Malmö
W Esther Almqvist poznajemy artystkę, która poprzez swoje obrazy daje nam refleksje i wgląd w fascynujące życie i przeznaczenie. Była artystką, która na swój sposób przyczyniła się do przełomu modernizmu w Szwecji. Esther była kaleką od urodzenia, a jej mobilność była ograniczona z powodu zdeformowanego kręgosłupa. Jej niepełnosprawność sprawiła, że mogła studiować sztukę zamiast pomagać w domu. Najpierw studiowała w Valand Art Academy w Göteborgu w latach 1892-93, a następnie w szkole Artist League w Sztokholmie w latach 1894-95. Wśród kolegów była wcześnie postrzegana jako utalentowana i już w szkole jej sztuka wykazywała wyjątkowość, która wskazywała na przyszłość. Na początku podążała za narodowym romantycznym stylem sztuki z głębokimi cieniami i melancholijnym nastrojem.
7. Carl Wilhelmson (1866-1928)
Rybaczka (1895)
Kolekcja prywatna
Carl Wilhelm Wilhelmson urodził się w małej wiosce rybackiej Fiskebäcksil na zachodnim wybrzeżu Szwecji. Rozpoczął pracę w drukarni w Göteborgu jako praktykant litografii, a w 1890 roku wyjechał do Paryża, aby uczęszczać do Académie Julian.
Po powrocie do Szwecji w 1896 roku został dyrektorem szkoły artystycznej w Valand, a w 1910 roku otworzył własną szkołę artystyczną w Sztokholmie. W latach dwudziestych został nauczycielem w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Sztokholmie.
8. Carl Larsson (1853-1919)
W domu: Imieniny w magazynie (1898)
Nationalmuseum, Sztokholm
Jest to jedna z 26 akwareli z popularnej serii Larssona "Ur Ett hem" (Dom).
Akwarela przedstawia dzieci Larssonów o piątej rano, ubrane odświętnie z okazji imienin służącej Emmy, 23 lipca. Pokój służącej w gospodarstwie został udekorowany przez Karin Larsson, a kilka z wielu tkanin, które zaprojektowała dla rodzinnego domu, można zobaczyć tutaj. Sufit podwieszony jest tkaniną w czerwone paski i haftowanymi ptakami. Czerwone frędzle zostały zainspirowane zdobieniami strojów ludowych. Karin łączyła tradycyjne wzory i kolory z nowymi pomysłami, a obrazy Carla są kroniką jej artystycznego rozwoju.
9. Carl Wilhelmson (1866-1928)
Na zachodnim wybrzeżu (1898)
Konstmuseum, Göteborg
Ten niewielki obraz w formacie portretu został namalowany w Fiskebäckskil, gdzie dorastał Carl Wilhelmson. Modelką była panna Danielsson z Göteborga. Odbicia wody i skały są namalowane w malarski sposób, podczas gdy kolor w innych częściach obrazu jest bardziej równomiernie nałożony. Kobieta siedzi w cieniu i wyróżnia się jako zbiorowa forma na jaśniejszym tle wody, skał, domów i nieba.
[07.01.2024, Toruń]
Cieszę się, gdy czytam publikacje o malarzach. Tak rzadko mamy możliwość oglądać obrazy, bywać w galeriach, przypominać sobie wiedzę z czasów szkolnych.
OdpowiedzUsuńZasyłam serdeczności
Piękne obrazy, te z przyrodą w tle najbardziej mi się podobają:-)
OdpowiedzUsuń