CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

16 października 2017

MUZYCZNE POCZTÓWKI (3) CZAS NA BLUESA

1.
Nie wiem, jak głęboko sięgają korzenie polskiego bluesa, ale ten główny, drążący skaliste podłoże gleby nazywa się Tadeusz Nalepa (1943-2007), który dla muzyki narodził się z założonym przez siebie w 1965 roku zespołem Blackout, choć dopiero po utworzeniu kapeli Breakout zapracował sobie na miano króla polskiego bluesa.
Na przełomie lat 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku występował jako solista. Zmarł zbyt wcześnie, ciężko chory na chorobę nerek.
Z Tadeuszem Nalepą współpracował niemal od samego początku jego zespołowej kariery prześwietny „bluesowy” poeta, Bogdan Loebl, którego niezwykle subtelne, ubrane w zwiewne tkaniny romantyzmu i refleksji nad ludzkim życiem, idealnie wkomponowały się w specyficzny nastrój tego niepolskiego przecież gatunku muzycznego.
Na początek:
CZEMU KWIATY ZWIĘDŁY DZIŚ?
Muzyka: Tadeusz Nalepa; słowa: Bogdan Loebl.


Czemu zwiędły dziś 
Czemu kwiaty zwiędły dziś 
Co się stało im 
Przecież tylko poszłaś ty 
Słońce wzeszło jak co dnia 
Czemu kwiaty zwiędły dziś 

Czemu milczy ptak 
Czemu milczy swoją pieśń 
Może z sobą wzięłaś ją 
Może wzięłaś kwiatów woń 
Jedną starą suknię wzięłaś 
Jedne stare buty stąd. 

Teraz jestem sam 
Teraz w mieście jestem sam 
Martwi ludzie spieszą gdzieś 
Martwe ptaki krzyczą coś 
Tyle ścieżek tyle dróg 
Deszcz już twoje ślady zmył.

Wiem, że blues to muzyka może nie trudna w odbiorze, ale dla „amatorów”. Myślę jednak, że tego utworu nie można nie polubić….

2. 
Drugi utwór na muzycznej pocztówce wystąpił już swego czasu w kawiarence - to „POCZEKALNIA PKP” z tekstem Marka Kreutza i muzyką Josefa Myrowa, a w wykonaniu… no właśnie, bezsprzecznie najpierwszej damy polskiego bluesa - Elżbiety Mielczarek. Myślę, że zasługuje na to miano zwłaszcza za sprawą swego niepowtarzalnego głosu, którym oczarowała publiczność, choćby właśnie w nagraniu „Poczekalni”.
Prawdopodobnie Elżbieta Mielczarek jeszcze koncertuje; w Polsce i w Niemczech. Niestety na stronie artystki ostatnie wydarzenia muzyczne pochodzą z roku 2013.


W dworcowej poczekalni, na stacji PKP
Lubię posiedzieć czasem, bo gdzie lepiej czeka się.

Kobiety z tobołami, faceci pijani w sztok
i jak to na takiej stacji trochę smrodu, czasami tłok.
Nie pytaj, dokąd jadę, czy na pewno na bilet mam,
Siedzenie i czekanie to jest naturalny stan.

Czasem skręta zapalę i wtedy wspaniale czuję się,
Wtedy czekać nie trzeba, bo pociąg do nieba wiezie mnie.
Tak siedzę godzinami, nigdzie nie spieszę się,
Czasami facet jakiś, tak jak ty, zaczepi mnie.

Więc siadaj razem ze mną, na stacji PKP.
Tak podróż się zaczyna, a kto wie jak skończy się?

Tak siedzę godzinami, nigdzie nie spieszę się,
Czasami facet jakiś, tak jak ty, zaczepi mnie.
Więc siadaj razem ze mną, na stacji PKP.
Tak podróż się zaczyna, a kto wie, jak skończy się?

Głos pani Eli Mielczarek jest tym dla muzyki bluesowej czym sepia dla kolorowych fotografii.

3.
Nie jest źle z polskim bluesem. Nie tylko „Dżem” i Ireneusz Dudek. Także Magda Piskorczyk podróżuje z koncertami po kraju. Wspomagają ją: na gitarze świetnie czująca bluesa Ola Siemieniuk i perkusista Grzegorz Zawiliński.
W kawiarence wystąpi z własną kompozycją do bluesowego erotyka Bogdana Loebla. Z takiego połączenia wyszła ta , świetna piosenka:
RZEŹB MNIE
Muzyka: Magda Piskorczyk; słowa: Bogdan Loebl


Weszłam z nocy i mgły w Twoje czułe sny
w głodne dłonie Twe wniosłam ciało swe

Weszłam z nocy i mgły w czułość Twoich rąk
Ty tęsknotą swą miałeś rzeźbić mnie jak
woda rzeźbi ląd

Dałeś stromość gór piersiom mym
Starłeś lęków łzy, nóg promienie dałeś mi

Nie zabieraj, nie zabieraj mi swych rąk..
Nie odbieraj mi rąk, nie zabieraj mi swych rąk

Rzeźb mnie jeszcze rzeźb, dłutem Twoich snów
jaką chcesz mnie mieć, taką dzisiaj miej

U mych ramion dwa skrzydła mam
ogień mam miast krwi, zmieniasz mnie w płonący krzew

Nie zabieraj, nie zabieraj mi swych rąk
Nie odbieraj mi rąk, nie zabieraj mi swych rąk

Rzeźb mnie jeszcze rzeźb...

[16.10.2017, Dobrzelin]

3 komentarze:

  1. Super, do kołysania biodrami, do rozmarzenia się i ponucenia w jesiennym nastroju :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... znaczy się za wybór pieśni zostałem pochwalony, nie zganiony ? :-) :-) :-)

      Usuń
    2. No pewnie, zwłaszcza za dworzec PKP...

      Usuń