Sebastião Ribeiro Salgado Júnior (ur. 8 lutego 1944 w Aimorés) – brazylijski fotograf pracujący jedynie w technikach fotografii czarno-białej, ambasador dobrej woli UNICEF
Sebastião Salgado koncentruje się zawsze na ludzkiej biedzie. Świat, który uwiecznia na kliszy, jest brudny i ponury, a ludzie w nim żyjący – nieszczęśliwi. Jego pierwsze realizacje dotyczą nędzy w krajach trzeciego świata, co zostało pokazane w cyklach takich jak: "Migracje", "Uchodźcy" czy "Uncertain Grace", czy "Workers" jednak ludzkie cierpienie rejestruje nie tylko w Afryce. Jego prace pokazują robotników we Francji, Rosji, czy na Ukrainie.
1.
Sebastião Salgado (Brazylia ur. 1944)
Madonna
uchodźców (Korem, Etiopia)(1984)
Przez ponad trzy dekady Salgado tworzył tematyczne eseje fotograficzne przedstawiające masowe wysiedlenia ludności spowodowane industrializacją i konfliktami. Przez siedem lat (1977-1984) przemierzał Amerykę Łacińską, swój rodzinny region, wędrując do odległych górskich wiosek, aby stworzyć zdjęcia do swojej ostatecznej książki i wystawy "Other Americas" (1986), medytacyjnej eksploracji kultur chłopskich i kulturowego oporu Indian i ich potomków w Meksyku i Brazylii.
2. Sebastião Salgado
Rodzina, Ekwador (1982)
z albumu "Other Americas" (opublikowanego w 1986 roku)
3. Sebastião Salgado
Uchodźczyni z Gondan w Mali oślepiona przez burze piaskowe i infekcje oczu (1985)
Opublikowanie w "Sahel: The End of the Road" (1986)
4. Sebastião Salgado
Niedożywiona, odwodniona kobieta w szpitalu w Gourma-Rharous, Mali (1985)
z filmu "Sahel: Koniec drogi" (1986)
5. Sebastião Salgado
Uchodźca z Erytrei, niosący umierającego syna, przybywa do obozu Wad Sherifai. Sudan (1985)
z filmu "Sahel: Koniec drogi" (1986)
6. Sebastião
Salgado
Serra Pelada, Brazylia (1986)
z albumu
"Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 r.
7. Sebastião Salgado
Serra Pelada, Brazil (1990)
Sebastião Salgado jest jednym z największych fotografów dokumentalnych. Jego książka "Workers" to archeologiczna eksploracja czynności, które definiowały pracę od epoki kamienia łupanego, przez epokę przemysłową, aż do współczesności. Podzielona na sześć kategorii - "Rolnictwo", "Żywność", "Górnictwo", "Przemysł", "Ropa naftowa" i "Budownictwo" - trzysta pięćdziesiąt dwubarwnych fotografii odkrywa warstwy wizualnych informacji, aby ujawnić nieustanną ludzką aktywność u podstaw współczesnej cywilizacji. Po oryginalnej publikacji w 1993 roku, dramaturg Arthur Miller napisał: "Salgado odsłania ból, piękno i brutalność świata pracy, na którym wszystko się opiera .... To kolekcja głębokiego oddania i imponujących umiejętności". Poprzez swoje podpisy i tekst Salgado sprawia, że jest to coś więcej niż elegia dla przemijania tradycyjnych metod pracy i produkcji: "Wysoce uprzemysłowiony świat pędzi naprzód i potyka się o przyszłość. W rzeczywistości to teleskopowanie czasu jest wynikiem pracy ludzi na całym świecie, choć w praktyce może przynieść korzyści niewielu. Rozwinięty świat produkuje tylko dla tych, którzy mogą konsumować - około jednej piątej wszystkich ludzi. Pozostałe cztery piąte, które teoretycznie mogłyby skorzystać z nadwyżki produkcji, nie mają możliwości stania się konsumentami. Przeznaczeniem mężczyzn i kobiet jest stworzenie nowego świata, odkrycie nowego życia, pamiętanie, że istnieje granica dla wszystkiego z wyjątkiem marzeń. W ten sposób przystosowują się, stawiają opór, wierzą i przetrwają.
8.Sebastião Salgado
Spór między pracownikami kopalni złota Serra Pelada a żandarmerią wojskową, Brazylia (1986)
z albumu "Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 r.
9. Sebastião Salgado
Zbieracze ziaren kawy z Finca la Hilda - Kostaryka (1989)
z albumu "Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 r.
10. Sebastião Salgado
Dhanbad, stan Bihar, Indie (1989)
z albumu "Workers" 1986-1992, opublikowanego w 1993 roku
[21.11.2023, Toruń]
Przerażająco smutne zdjęcia.
OdpowiedzUsuńStokrotka
Faktycznie te zdjęcia są przejmujące i wcale nie dziwię się, że pozostają czarno-białe i w odcieniach szarości.
UsuńPiękne zdjęcia i przejmujące w treści...
OdpowiedzUsuńTrzeba mieć bardzo wrażliwą duszę, aby fotografować w ten sposób.
Usuń