ŻYCZENIA

ZDROWYCH, POGODNYCH I RADOSNYCH ŚWIĄT

CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

19 maja 2015

PROSTE SŁOWA POETY


Po końcu świata
po śmierci
znalazłem się w środku życia
stwarzałem siebie
budowałem życie
ludzi zwierzęta krajobrazy

to jest stół mówiłem
to jest stół 
na stole leży chleb nóż
nóż służy do krajania chleba
chlebem karmią się ludzie

człowieka trzeba kochać
uczyłem się w nocy w dzień
co trzeba kochać
odpowiadałem człowieka

to jest okno mówiłem
to jest okno
za oknem jest ogród
w ogrodzie widzę jabłonkę
jabłonka kwitnie
kwiaty opadają
zawiązują się owoce
dojrzewają

mój ojciec zrywa jabłko
ten człowiek który zrywa jabłko
to mój ojciec
(...)
to jest człowiek
to jest drzewo to jest chleb

ludzie karmią się aby żyć
powtarzałem sobie
życie ludzkie jest ważne
życie ludzkie ma wielką wagę
wartość życia 
przewyższa wartość wszystkich przedmiotów
które stworzył człowiek
człowiek jest wielkim skarbem
powtarzałem uparcie"*
(...)

i jeszcze to...

(...)
"A jak nam się urodzi 
ten chłopiec to mu powiem
tu jest światło tu ciemność
tu jest prawda tu fałsz
tu strona lewa tu prawa

i będzie żył w jasności" **

Esencja człowieczeństwa w poezji Tadeusza Różewicza. Poeta jako człowiek wypowiadający i powtarzający najzwyklejsze prawdy o człowieku, prawdy których nie dostrzegamy. Poeta tworzący na nowo świat zbudowany z podstawowych wartości. Poeta starający się powiedzieć, co jest najważniejsze i ustalić hierarchię wartości. Poeta - skromny drogowskaz, budzik otwierający oczy ludziom zaspane oczy. Poeta, który mówi: "Noc coraz głębsza. Na niebie chmury i czarne, wydłużone topole. Słychać szum. Okna wygasają, ludzie kładą się spać. Nie chcę spać. Boję się snu. Człowiek powinien teraz bez przerwy żyć, siedzieć z otwartymi oczami i myśleć."***
Bardzo... bardzo bliskie mi słowa.

* fragment wiersza Tadeusza Różewicza "W środku życia"
** końcowy fragment wiersza Tadeusza Różewicza "Będzie żył w jasności"
*** fragment prozy Tadeusza Różewicza "Nowa szkoła filozoficzna, cz.II"

2 komentarze:

  1. Nie ukrywam, że współczesna poezja jest mi bliska, więc i moralne dylematy T. Różewicza nie są mi obce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie w Różewiczu podoba się szczególnie to, że "stoi" on po stronie oczywistych prawd, których przypominanie zdaje się nie mieć końca

    OdpowiedzUsuń