75. Okres Cypro-Archaicczny II (Grecja, VI w. p.n.e.)
Młody mężczyzna w spiczastej czapce (ok. 550 p.n.e.)
Musée du Louvre, Paryż
76. Grecja środkowoarchaiczna (ok. 580-540 p.n.e.)
Pionowy uchwyt hydrii (ok. 550 p.n.e.)
Musée du Louvre, Paryż
77. Późnoarchaiczna Grecja (540-480 p.n.e.)
Panna ubrana w peplos nad chitonem (ok. 530-520 p.n.e.)
Muzeum Akropolu, Ateny
78. Grecja późnoarchaiczna (540-480 p.n.e.)
Kouros (c. 530 BCE)
Muzeum Getty Villa, Los Angeles CA
Kouros to posąg stojącego nagiego młodzieńca, który nie reprezentował żadnego pojedynczego młodzieńca, ale ideę młodości. Używany w archaicznej Grecji zarówno jako dedykacja dla bogów w sanktuariach, jak i jako pomnik nagrobny, standardowy kouros stał z lewą stopą do przodu, rękami po bokach, patrząc prosto przed siebie. Wyrzeźbiony z czterech stron posąg zachowywał ogólny kształt marmurowego bloku. Archaiczni greccy rzeźbiarze zredukowali ludzką anatomię i muskulaturę w tych posągach do dekoracyjnego wzoru na powierzchni marmuru.
Kouros uosabia wiele ideałów kultury arystokratycznej Grecji archaicznej. Jednym z takich ideałów tego okresu była arete, połączenie moralnego i fizycznego piękna oraz szlachetności. Arete była ściśle związana z kalokagathia, dosłownie złożonym terminem oznaczającym piękną i dobrą lub szlachetną. Pisząc w połowie 500 roku p.n.e., grecki poeta Theognis podsumował tę ideę jako "To, co jest piękne, jest kochane, a to, co nie jest, jest niekochane". W społeczeństwie, które podkreślało młodość i męskie piękno, artystycznym przejawem tego światopoglądu był kouros.
79. Grecja późnoarchaiczna (540-480 p.n.e.)
"Apollo z Pireusu" (ok. 530-520 p.n.e.)
Narodowe Muzeum Archeologiczne, Ateny
Pierwotnie typ Kouros reprezentował archaiczną myśl, że natura wyraża się w idealnych, wiecznie prostych formach, które mogą być śledzone przez zmysły i przedstawiane w sposób iluzorycznej rzeczywistości. Materia nie była postrzegana jako bez życia, ale jako coś pełnego życia, w niemal animistycznym przekonaniu. Idee te wydają się być zbieżne z przyrodniczo-filozoficznymi koncepcjami Talesa z Miletu, który za pozorami rzeczy poszukiwał prostej materialnej formy, a także uważał, że materia jest żywa. Ten materialny charakter jest w rzeźbie paralelny do absolutnego przedstawienia kwitnącego życia poprzez nienaturalnie uproszczone formy.
80. Późnoarchaiczna Grecja (540-480 p.n.e.)
Fryz Gigantomachia (ok. 525 p.n.e.)
Płaskorzeźba ze Skarbca Syfnian
Muzeum Archeologiczne, Delfy
Gigantomachia stała się popularnym motywem od początku VII wieku p.n.e. (m.in. tzw. fronton Gigantomachii na Akropolu). Świątynia w Phanagoreia upamiętniała zwycięstwo Afrodyty nad kilkoma Gigantami. Zapędziła ich do jaskini, gdzie Herakles dokonał ich rzezi. Po wojnach grecko-perskich przedstawienie Gigantomachii symbolizowało wrogość między Grekami a Persami, przy czym Grecy byli przedstawiani jako Olimpijczycy, a Persowie jako Giganci. Dodatkowo, w dialogu Sofista, rozmówca Platona, Eleacki Nieznajomy, odnosi tę bitwę do walki pomiędzy atomistami takimi jak Epikur i filozofami, którzy wierzyli w wieczne formy, jak sam Platon.
81. Grecja późnoarchaiczna (ok. 540-480 p.n.e.)
Zeus i Ganymede (ok. 480-479 p.n.e.)
Muzeum Archeologiczne, Olimpia
82. Rzeźba "stylu surowego" (Grecy, początek V w. p.n.e.)
Posejdon/Zeus z Przylądka Artemizji (ok. 460 p.n.e.)
Narodowe Muzeum Archeologiczne, Ateny
[11.01.2023, Toruń]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz