9. Alfred Sisley (Wielka
Brytania / Francja
(1839-1899)
Uliczka w pobliżu małego miasteczka
(ok. 1864)
Kunsthalle, Bremen
Studenckie prace Sisleya zaginęły. Uważa
się, że jego najwcześniejsze znane dzieło, Droga koło małego
miasteczka, powstało około 1864 roku. Jego pierwsze obrazy
pejzażowe są ponure, utrzymane w kolorystyce ciemnych brązów,
zieleni i bladych błękitów. Często powstawały w Marly i
Saint-Cloud. Niewiele wiadomo o związkach Sisleya z malarstwem
J.M.W. Turnera i Johna Constable'a, które być może widział w
Londynie, ale niektórzy sugerują, że ci artyści mogli mieć wpływ
na jego rozwój jako malarza impresjonistycznego, podobnie jak
Gustave Courbet i Jean-Baptiste-Camille Corot.
10. Alfred Sisley (1839-1899)
Ulica wiejska w Marlotte
(1866)
Albright-Knox Art Gallery, Buffalo
Sisley urodził się w Paryżu w rodzinie
zamożnych Brytyjczyków. Jego ojciec, William Sisley, zajmował się
handlem jedwabiem, a matka, Felicia Sell, była wytrawną koneserką
muzyki. W 1857 roku, w wieku 18 lat, Sisley został wysłany do
Londynu, aby uczyć się kariery w biznesie, ale porzucił ją po
czterech latach i wrócił do Paryża w 1861 roku. Od 1862 roku
studiował w paryskiej École des Beaux-Arts w pracowni
szwajcarskiego artysty Marca-Charlesa-Gabriela Gleyre'a, gdzie poznał
Frédérica Bazille'a, Claude'a Moneta i Pierre'a-Auguste'a Renoira.
Wspólnie malowali pejzaże en
plein air, a nie w studio,
aby realistycznie uchwycić ulotne efekty światła słonecznego. To
nowatorskie w owym czasie podejście zaowocowało obrazami bardziej
kolorowymi i szerzej malowanymi, niż publiczność była
przyzwyczajona oglądać. W związku z tym Sisley i jego przyjaciele
mieli początkowo niewiele okazji do wystawiania i sprzedawania
swoich prac. Ich prace były zazwyczaj odrzucane przez jury
najważniejszej wystawy sztuki we Francji, corocznego Salonu. W
latach 60. XIX wieku Sisley był jednak w lepszej sytuacji finansowej
niż niektórzy z jego kolegów artystów, ponieważ otrzymywał od
ojca zasiłek.
11. Alfred Sisley (1839-1899)
Kobiety idące do lasu (1866)
Muzeum Sztuki Bridgestone, Tokio
Wśród impresjonistów Sisley został
przyćmiony przez Moneta, którego prace przypominają stylem i
tematyką, choć efekty Sisleya są bardziej stonowane. Opisany przez
historyka sztuki Roberta Rosenbluma jako posiadający "niemal
generyczny charakter, bezosobowe, podręcznikowe wyobrażenie o
idealnym obrazie impresjonistycznym", jego prace silnie
przywołują atmosferę, a jego niebo jest zawsze imponujące.
Koncentrował się na pejzażu bardziej konsekwentnie niż
jakikolwiek inny malarz impresjonistyczny.
12. Alfred Sisley (1839-1899)
Wczesny śnieg w Louveciennes
(ok. 1870-71)
The Boston Museum of Fine Arts
Prace Sisleya z około 1870 roku ukazały
jego zainteresowanie wrażeniami kolorystycznymi drzew i budynków, a
w szczególności zmieniającą się grą światła i chmur na
pejzażu.
13. Alfred Sisley (1839-1899)
Kanał Saint-Martin w Paryżu
(1870 r.)
Kolekcja Oskara Reinharta, Winterthur
14. Alfred Sisley (1839-1899)
Most w Villeneuve-la-Garenne
(1872)
The Metropolitan Museum of Art, Nowy
Jork
Niedawno zbudowane, nowoczesne mosty -
emblemat nowoczesności - powracają jako motywy w obrazach Sisleya z
lat 70. i 80. XIX wieku. Żeliwny i kamienny most wiszący w
Villeneuve-la-Garenne, zbudowany w 1844 roku, by połączyć wieś z
paryskim przedmieściem Saint-Denis, widoczny jest z daleka na
obrazie z wiosny 1872 roku (Fogg Art Museum, Cambridge, Mass.).
Niedługo potem Sisley wykonał ten zbliżony, dramatycznie skośny
widok, ukazujący wczasowiczów na rzece i wzdłuż brzegu. Płaskie
pociągnięcia wysokiej tonacji barwnej - zwłaszcza w odbiciach na
powierzchni wody - oddają ulotny efekt jasnego, letniego słońca.
15. Alfred Sisley (1839-1899)
Kładka dla pieszych w Argenteuil
(1872)
Musée d'Orsay, Paryż
16. Alfred Sisley (1839-1899)
Boulevard Héloïse Argenteuil (1872)
National Gallery, Waszyngton
Miasteczko Argenteuil nad Sekwaną
znajdowało się niecałe trzydzieści minut jazdy pociągiem od
paryskiego Gare Saint-Lazare. Rzeka poszerzyła się w Argenteuil i
stało się ono popularnym miejscem do uprawiania żeglarstwa i
sportów wodnych, przyciągając także przemysł. Po tym jak Monet
przeprowadził się tam w 1871 roku, często gościł kolegów takich
jak Sisley. Czasami obaj przyjaciele ustawiali swoje sztalugi obok
siebie, jak to miało miejsce na Boulevard Héloïse. Argenteuil
przyciągało zamożnych żeglarzy, ale to miasto robotnicze jest
tym, co Sisley rejestruje. Najbardziej interesują go jego kształty
i faktury oraz delikatne kolory bladego zimowego nieba. Zmiękczenie
szczegółów oddaje chłód wilgotnego dnia. Spośród wszystkich
impresjonistów Sisley był najbardziej oddany pejzażowi i stylowi
impresjonistycznemu w jego najczystszej formie, nigdy nie porzucając,
nawet chwilowo, celu impresjonizmu, jakim było uchwycenie ulotnych
efektów światła i atmosfery.
[19.01.2023, Toruń]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz