CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

19 stycznia 2023

SZTUKA - MALARSTWO EUROPEJSKIE - IMPRESJONIZM - ALFRED SISLEY

 

9. Alfred Sisley (Wielka Brytania / Francja (1839-1899)

Uliczka w pobliżu małego miasteczka (ok. 1864)

Kunsthalle, Bremen


    Studenckie prace Sisleya zaginęły. Uważa się, że jego najwcześniejsze znane dzieło, Droga koło małego miasteczka, powstało około 1864 roku. Jego pierwsze obrazy pejzażowe są ponure, utrzymane w kolorystyce ciemnych brązów, zieleni i bladych błękitów. Często powstawały w Marly i Saint-Cloud. Niewiele wiadomo o związkach Sisleya z malarstwem J.M.W. Turnera i Johna Constable'a, które być może widział w Londynie, ale niektórzy sugerują, że ci artyści mogli mieć wpływ na jego rozwój jako malarza impresjonistycznego, podobnie jak Gustave Courbet i Jean-Baptiste-Camille Corot.


10. Alfred Sisley (1839-1899)

Ulica wiejska w Marlotte (1866)

Albright-Knox Art Gallery, Buffalo


    Sisley urodził się w Paryżu w rodzinie zamożnych Brytyjczyków. Jego ojciec, William Sisley, zajmował się handlem jedwabiem, a matka, Felicia Sell, była wytrawną koneserką muzyki. W 1857 roku, w wieku 18 lat, Sisley został wysłany do Londynu, aby uczyć się kariery w biznesie, ale porzucił ją po czterech latach i wrócił do Paryża w 1861 roku. Od 1862 roku studiował w paryskiej École des Beaux-Arts w pracowni szwajcarskiego artysty Marca-Charlesa-Gabriela Gleyre'a, gdzie poznał Frédérica Bazille'a, Claude'a Moneta i Pierre'a-Auguste'a Renoira. Wspólnie malowali pejzaże en plein air, a nie w studio, aby realistycznie uchwycić ulotne efekty światła słonecznego. To nowatorskie w owym czasie podejście zaowocowało obrazami bardziej kolorowymi i szerzej malowanymi, niż publiczność była przyzwyczajona oglądać. W związku z tym Sisley i jego przyjaciele mieli początkowo niewiele okazji do wystawiania i sprzedawania swoich prac. Ich prace były zazwyczaj odrzucane przez jury najważniejszej wystawy sztuki we Francji, corocznego Salonu. W latach 60. XIX wieku Sisley był jednak w lepszej sytuacji finansowej niż niektórzy z jego kolegów artystów, ponieważ otrzymywał od ojca zasiłek.


11. Alfred Sisley (1839-1899)

Kobiety idące do lasu (1866)

Muzeum Sztuki Bridgestone, Tokio


    Wśród impresjonistów Sisley został przyćmiony przez Moneta, którego prace przypominają stylem i tematyką, choć efekty Sisleya są bardziej stonowane. Opisany przez historyka sztuki Roberta Rosenbluma jako posiadający "niemal generyczny charakter, bezosobowe, podręcznikowe wyobrażenie o idealnym obrazie impresjonistycznym", jego prace silnie przywołują atmosferę, a jego niebo jest zawsze imponujące. Koncentrował się na pejzażu bardziej konsekwentnie niż jakikolwiek inny malarz impresjonistyczny.


12. Alfred Sisley (1839-1899)

Wczesny śnieg w Louveciennes (ok. 1870-71)

The Boston Museum of Fine Arts


    Prace Sisleya z około 1870 roku ukazały jego zainteresowanie wrażeniami kolorystycznymi drzew i budynków, a w szczególności zmieniającą się grą światła i chmur na pejzażu.


13. Alfred Sisley (1839-1899)

Kanał Saint-Martin w Paryżu (1870 r.)

Kolekcja Oskara Reinharta, Winterthur



14. Alfred Sisley (1839-1899)

Most w Villeneuve-la-Garenne (1872)

The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork


    Niedawno zbudowane, nowoczesne mosty - emblemat nowoczesności - powracają jako motywy w obrazach Sisleya z lat 70. i 80. XIX wieku. Żeliwny i kamienny most wiszący w Villeneuve-la-Garenne, zbudowany w 1844 roku, by połączyć wieś z paryskim przedmieściem Saint-Denis, widoczny jest z daleka na obrazie z wiosny 1872 roku (Fogg Art Museum, Cambridge, Mass.). Niedługo potem Sisley wykonał ten zbliżony, dramatycznie skośny widok, ukazujący wczasowiczów na rzece i wzdłuż brzegu. Płaskie pociągnięcia wysokiej tonacji barwnej - zwłaszcza w odbiciach na powierzchni wody - oddają ulotny efekt jasnego, letniego słońca.


15. Alfred Sisley (1839-1899)

Kładka dla pieszych w Argenteuil (1872)

Musée d'Orsay, Paryż



16. Alfred Sisley (1839-1899)

Boulevard Héloïse Argenteuil (1872)

National Gallery, Waszyngton


    Miasteczko Argenteuil nad Sekwaną znajdowało się niecałe trzydzieści minut jazdy pociągiem od paryskiego Gare Saint-Lazare. Rzeka poszerzyła się w Argenteuil i stało się ono popularnym miejscem do uprawiania żeglarstwa i sportów wodnych, przyciągając także przemysł. Po tym jak Monet przeprowadził się tam w 1871 roku, często gościł kolegów takich jak Sisley. Czasami obaj przyjaciele ustawiali swoje sztalugi obok siebie, jak to miało miejsce na Boulevard Héloïse. Argenteuil przyciągało zamożnych żeglarzy, ale to miasto robotnicze jest tym, co Sisley rejestruje. Najbardziej interesują go jego kształty i faktury oraz delikatne kolory bladego zimowego nieba. Zmiękczenie szczegółów oddaje chłód wilgotnego dnia. Spośród wszystkich impresjonistów Sisley był najbardziej oddany pejzażowi i stylowi impresjonistycznemu w jego najczystszej formie, nigdy nie porzucając, nawet chwilowo, celu impresjonizmu, jakim było uchwycenie ulotnych efektów światła i atmosfery.


[19.01.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz