CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

10 marca 2022

SZTUKA - ALEKSANDER GRYGLEWSKI

    Aleksander Konstanty Gryglewski urodził się 4 marca 1833 w Brzostku; zmarł 28 lipca 1879 w Gdańsku. Był polskim malarzem i profesorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Znany jest przede wszystkim z portretów wnętrz ważnych budowli w całej Polsce.

    Do 1852 roku uczęszczał do szkół powszechnych w Krośnie, a następnie brał udział w kursach rysunku na Akademii w Krakowie. Tam zaprzyjaźnił się z Janem Matejki i wyjechał za nim do Monachium, gdzie kontynuował studia. W 1860 r. Gryglewski powrócił do Krakowa i przez następne dziewięć lat wykonywał portrety wnętrz słynnych budowli miasta, głównie kościołów. Na początku lat 70. XIX wieku jego obrazy były reprodukowane w formie drzeworytów w kilku publikacjach, m.in. w "Kłosach" i "Tygodniku Ilustrowanym".

         W latach 1870-1872 wykonywał podobne portrety w Pradze i Wiedniu. Po powrocie skoncentrował się na portretach budowli związanych z królewskością. W latach 1872-1873 portretował wnętrze Łazienek Królewskich w Łazienkach, a w latach 1873-1875 Zamek Królewski i Pałac Prymasowski, a następnie Pałac w Wilanowie. W latach 1875-1877 powrócił do Krosna, gdzie wykonywał podobne prace.

    W 1877 r. został powołany na katedrę "Perspektywy" w Akademii w Krakowie. Jego najwybitniejszym uczniem był tam Piotr Stachiewicz.

    W 1879 r. wyjechał do Gdańska, aby wykonać wnętrza Ratusza Głównego Miasta. Tam, przytłoczony poważnymi problemami finansowymi i przygnębiony rozstaniem z żoną, popełnił samobójstwo, skacząc z jednego z okien ratusza.

Sukiennice w Krakowie


Kościół Mariacki w Krakowie


Wnętrze Kaplicy Świętokrzyskiej w Katedrze na Wawelu


Krużganki klasztoru oo. Franciszkanów w Krakowie


Kościół św. Barbary w Krakowie


Sala Karmazynowa w Podhorcach


Wnętrze sypialni królowej w pałacu w Wilanowie


Wnętrze pałacu w Łazienkach

    Patrząc na prace Aleksandra Gryglewskiego trudno nie docenić jego malarskiego kunsztu, dokładności w odtwarzaniu szczegółów obiektów zabytkowych i wnętrz, poczucia perspektywy i precyzji barw. Jego prace śmiało mogłyby służyć jako wzorce do renowacji budowli, komnat i innych wiekowych, muzealnych pomieszczeń. W przypadku Sukiennic i Kościoła Mariackiego w Krakowie możemy przy okazji poznać, jak bardzo zmieniło się otoczenie tych obiektów architektonicznych.

[09.03.2022, Toruń]

2 komentarze: