CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

21 kwietnia 2022

FILMY (10) SZATAN Z SIÓDMEJ KLASY

 

Stanisław Milski (profesor Gąsowski)


    Jest to jeden z tych filmów, które nigdy mi się nie znudzą. Mógłbym go oglądać codziennie. Mam oczywiście na myśli tę pierwszą wersję w reżyserii Marii Kaniewskiej i z udziałem takich świetnych aktorów jak Stanisław Milski, Pola Raksa czy Józef Skwark.

    Warto przypomnieć, że scenariusz został oparty na podstawie świetnej powieści dla młodzieży i jest to na poły kryminalna, na poły przygodowa z domieszką akcentów historycznych opowieść tocząca się podczas wakacji w starym pałacu, gdzieś z dala od ruchliwych miast. Siedemnastoletni Adaś Cisowski, "Szatanem" z racji na swoje zdolności detektywistyczne wpada na trop skarbu, ukrytego gdzieś w okolicy pałacu przez żołnierza napoleońskiego. O skarbie wie również szajka przestępców, którzy pragną wykorzystać spostrzegawczość i intuicję głównego bohatera filmu, aby ów skarb zdobyć dla siebie.

    Jakkolwiek fabuła filmu trąci myszką pomimo tego, że reżyserka uwspółcześniła akcję przenosząc ją z międzywojnia do okresu powojennego, to tę opowieść filmową ogląda się znakomicie, bohaterowie potraktowani są ciepło, z przymrużeniem oka, co nawet dotyczy herszta bandy granego przez Mieczysława Czechowicza.

    I właśnie o jakości filmu zadecydowała prócz scenariusza i reżyserii obsada aktorska. Maria Kaniewska „wydobyła” dla potrzeb filmu Polę Raksę i Józefa Skwarka. Aż nie do uwierzenia, że dla ich obojga były to pierwsze, debiutanckie rola w filmie, natomiast Stanisław Milski w roli roztargnionego, lecz niezwykle sympatycznego profesora był znakomity, jak zresztą w wielu innych mniej lub bardziej istotnych spotkaniach z filmem.

    Szatana z siódmej klasy” traktuję sentymentalnie także z tego powodu, że znam wszystkie obiekty, gdzie odbywała się akcja filmy, w tym jeziorze kąpałem się i łowiłem ryby, a zatem nastąpił w moim wykonaniu swoisty powrót do przeszłości.

Szatan z siódmej klasy

Rok produkcji: 1960

Premiera: 1960. 11. 25

Lokacje: Płock (kamienice Nr 7 i 9 przy Starym Rynku, Ratusz, skarpa wiślana, ul. Piekarska, Dom pod Trąbami przy ul. Mostowej 1), Łąck (Pałac Fuhrmana), Jezioro Łąckie Duże.

Reżyseria - Maria Kaniewska

Scenariusz - Maria Kaniewska i Roman Niewiarowicz na podstawie powieści Kornela Makuszyńskiego

Obsada:

Józef Skwark - Adam Cisowski

Stanisław Milski - profesor Karol Gąsowski, nauczyciel Adama

Pola Raksa - Wanda, bratanica profesora Gąsowskiego

Krystyna Karkowska - pani Ewa, matka Wandy

Kazimierz Wichniarz - Iwo Gąsowski, ojciec Wandy, konserwator zabytków

Ryszard Ronczewski - Francuz

Mieczysław Czechowicz - bandyta podający się za malarza Werycho

Zdzisław Lubelski - chłop "Garbus", wspólnik bandytów

Czesław Lasota - "Chudy", wspólnik "malarza"

Ryszard Barycz - Camil de Berier, oficer napoleoński

Jerzy Walden - żołnierz napoleoński

Janusz Kłosiński - Żegota, właściciel pałacu

Ludwik Halicz - Hajduczek

Aleksander Benczak - milicjant

Aleksander Fogiel - ksiądz

Janina Martini - matka Adama

Janusz Mazanek - ojciec Adama

Marian Beczkowski - uczeń

Stanisław Bieliński - bibliotekarz Rozbicki

Maciej Damięcki uczeń - harcerz Kazik

Jerzy Hołociński - brat nauczycielki na półkolonii

Andrzej Jurczak - uczeń - harcerz

Jerzy Kozłowski - nie występuje w napisach

Krzysztof Krawczyk - harcerz

Jan Paweł Kruk - uczeń - harcerz

Jerzy Łapiński - uczeń; nie występuje w napisach

Danuta Mniewska - nauczycielka na półkolonii

Andrzej Mrozek - uczeń

Tadeusz Ordeyg - służący Józef

Małgorzata Piekarska - Basia, siostra Adama

Leonard Pietraszak - uczeń

Jerzy Walczak - pacjent

Roman Załuski - uczeń


Józef Skwark (Szatan) i Stanisław Milski (profesor Gąsowski)


Pola Raksa (Wanda) i Józef Skwark (Adam Cisowski)

[21.04.2022, Toruń]




3 komentarze:

  1. Zdaje się, że przedwczoraj była powtórka...zazdroszczę Ci tego, ze rozpoznajesz znane miejsca, to jakby mała tajemnica widza:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oglądałem ten film wiele razy i od razu rzucało mi się w oczy, że nad tym jeziorem byłem, no i ten pałac ten sam (ja widziałem go odnowionego). Potem przyszła kolej na starówkę płocką. No i w końcu poszukując informacji o filmie, uzyskałem informacje i lokalizacji. Aha... zdarzyło mi się raz obiec to jezioro, co dało około 12 kilometrów... no, ale wtedy byłem sporo młodszy :-)

      Usuń
  2. Dzisiaj tez jest powtórka i mój mąż ogląda po raz kolejny :-)

    OdpowiedzUsuń