CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

14 kwietnia 2022

JESTEM

 

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606 - 1669)
"Powrót syna marnotrawnego"

JESTEM

Popatrz, tutaj za tą śpiącą palmą stoję.

Jestem jak ruchoma szuflada,

która oczy swe otwiera,

ile razy do niej sięgam,

ile razy co niedziela,

ile razy do niej wkładam

moje myśli, kiedy byłem małym chłopcem,

kiedy byłem niepokornym małym chłopcem?

Czy pamiętasz przyjacielu, kiedy byłem małym chłopcem?

Nie pamiętasz. W takim razie zajrzyj do szuflady -

tam są zdjęcia, które krzyczą gdy kąpałem się w jeziorze;

ktoś mnie spostrzegł (wypłynąłem za daleko),

strzelił zdjęcia, matki krzyk: "O Boże!

Jeszcze mi pod wodę pójdzie,

aby zasnął, nie chcę, ten mój berbeć, w Panu.

Nie zasnąłem, powróciłem synem marnotrawnym,

ale zbito mnie na kwaśne jabłko.

Takim byłem,

takim byłem żywym dzieckiem,

takim byłem, od zabawy nie stroniłem

nie spieszyłem się powoli...

nie to co teraz, moi państwo -

jestem grzeczny, już nie psocę,

jak niemowlę, dosłownie jak niemowlę.


Popatrz tutaj - apostrofa - zwrot do czytającego / przyjaciela

śpiącą palmą - epitet; także personifikacja / animizacja [od: śpiąca palma]

Jestem jak ruchoma szuflada - porównanie

ruchoma szuflada - epitet

[szuflada] oczy swe otwiera – personifikacja/ animizacja

wkładam moje myśli - metafora

ile razy....ile razy... ile razy - anafora [powtórzenia na początku wersów]

małym chłopcem... małym chłopcem... małym chłopcem - epifora [powtórzenie na końcu wersów]

czy pamiętasz przyjacielu... - apostrofa

berbeć - kolokwializm

zasnął w Panu - eufemizm

O, Boże! - wykrzyknienie

zdjęcia, które krzyczą - metafora / uosobienie

małym, niepokornym chłopcem - epitet

pod wodę pójdzie - metafora

aby zasnął ten mój berbeć nie chcę w Panuinwersja/ szyk przestawny [dotyczy całego wersu]

powróciłem synem marnotrawnym - metafora

synem marnotrawnym - epitet, kolokwializm [syn marnotrawny]

zbito mnie na kwaśne jabłko - frazeologizm, kolokwializm

takim byłem [x3] - anafora

[nie] spieszyłem się powoli - oksymoron [sprzeczne, paradoksalne znaczenie]

moi państwo - jestem grzeczny, już nie psocę - apostrofa

żywym dzieckiem - epitet

[jestem] jak niemowlę - porównanie


[14.04.2022, Toruń]

1 komentarz:

  1. Zdjęcia są jak tatuaż na naszej pamięci, bez nich wiele wspomnień przepadłoby bezpowrotnie...

    OdpowiedzUsuń