CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

03 kwietnia 2022

KRONIKI (4)

 



https://www.35mm.online/vod/kroniki/polska-kronika-filmowa-63-16b

W niniejszej kronice:

- 20 rocznica powstania w Getcie Warszawskim: sekwencja materiałów archiwalnych z czasów wojny. [Zawsze tego typu przypomnienia szokują widokiem bezwzględności okupantów i jednocześnie nasuwają się pytania, ile trudu trzeba było włożyć w odbudowę stolicy]

- Wieś Zalipie pod Dąbrową Tarnowską zyskuje sławę za sprawą ozdobnie malowanych i rokrocznie odświeżanych drewnianych chat oraz rękodzieła ludowego. [Świetny materiał etnograficzny. Ile takich wsi do dnia dzisiejszego zostało? Co z tym Zalipiem? Warto by przekonać się, co dzieje się w tej wiosce].

- W Rybniku otwarto Klub Międzynarodowej Prasy i Książki - przyciągają tu czytelnie książek i prasy zagranicznej oraz kawiarnia. [To pierwsze piętro jako żywo przypomina mi klubokawiarnię w mojej rodzinnej miejscowości dawno, dawno temu. Nawet stoliki i krzesła podobnie, i kawa, a w tej mojej także "sok pitny", ech wspomnienia.]

- Zrób to sam: stoisko dla majsterkowiczów na warszawskich Koszykach; klientów jest więcej niż towaru. 

- Relacja z naboru do Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”, niemniej popularnego niż „Mazowsze”. [Ciekawa relacja przypominająca mi jeden z odcinków serialu "Droga"]

- Migawka o zimowej sytuacji ptaków w holenderskim schronisku i na radzieckiej wyspie. 

-  Sport-  rytuały kibiców koszykówki w USA, 

- Sport - konkurs skoków na mamuciej skoczni w Planicy (b. Jugosławia).[Zawsze fascynowała mnie dawna technika skoków narciarskich z rękoma wysuniętymi do przodu]

- Kultura – wielki talent moskiewskiego baletu: Elena Riabinkina.[Tak się złożyło, że nic nie słyszałem o tej tancerce]


[03.04.2022, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz