Francuski postimpresjonista Paul Cézanne był jednym z najbardziej wpływowych artystów w historii malarstwa nowoczesnego. Jego prace i idee wpłynęły na rozwój estetyczny XX-wiecznych artystów i ruchów artystycznych, między innymi na kubizm i fowizm. Cézanne urodził się 19 stycznia 1839 roku w Aix-en-Provence we Francji w zamożnej rodzinie mieszczańskiej. Zaczął malować w 1860 roku w swoim rodzinnym mieście, później studiował w Paryżu. Początkowo pozostawał pod wpływem realizmu Gustawa Courbeta.
W latach młodości Cézanne był blisko związany impresjonistycznymi malarzami Claudem Monet, Kamilem Pissarro i Pierre-Augustem Renoirem. Miało to wpływ na jego styl artystyczny: między innymi rozjaśnił paletę barw i zastosował krótkie pociągnięcia pędzla charakterystyczne dla impresjonistycznej techniki malarskiej. Ten impresjonistyczny okres twórczości ilustrują takie obrazy jak: „Dom samobójców”(1873) czy „Nowoczesna Olimpia” (1874) – który został wystawiony na pierwszej wystawie impresjonistów w 1874 roku. Ponieważ jego prace zostały w dużej mierze odrzucone przez publiczność, Cézanne czuł się odizolowany i zerwał więzi z ruchem impresjonistycznym. Od końca lat 70. XIX wieku większość czasu spędzał na południu Francji, od czasu do czasu wracając do Paryża.
Od końca lat 70. do początku lat 90. XIX wieku Cézanne rozwijał swój dojrzały styl. Skupił się na malowaniu martwych natur, pejzaży, a później portretów. W swoich martwych naturach Cézanne odrzucił ciemną paletę i intensywne kontrasty światła i cienia na rzecz bardziej wyciszonej palety i subtelnych przejść między tonami. „Martwa natura z jabłkami i garnkiem pierwiosnków” (ok. 1890), będący przykładem dojrzałego stylu Cézanne'a, artysta buduje formę i objętość obiektów poprzez subtelne przejścia kolorów. Odchodzi również od tradycyjnej perspektywy punktu sygnałowego, malując obiekty z wielu perspektyw. Cézanne namalował wiele pejzaży, głównie w pobliżu swojego rodzinnego miasta Aix-en-Provence, na przykład „Mont Sainte-Victoire” i „Wiadukt w dolinie rzeki Arc i Montagne Sainte-Victoire(1890”). Na tych obrazach Cézanne próbował zsyntetyzować wierne przedstawienie tematu i uczucia, które inspirował krajobraz.
Od 1890 roku Cézanne zaczął więcej podróżować: spędził pięć miesięcy w Szwajcarii, a w 1894 odwiedził Moneta, który przedstawił go rzeźbiarzowi Augusta Rodin. Pierwszą indywidualną wystawę miał artysta w 1895 roku w galerii Ambroise Vollard w Paryżu. Od tego momentu Cézanne zaczął zdobywać uznanie za swoją oryginalność i innowacyjność, a w 1899 roku po raz pierwszy wziął udział w dorocznej wystawie <Salon des Indépendants> w Paryżu. W ostatnich latach stworzył wiele portretów i obrazów zbiorowych, w tym słynną serię pod tytułem „Gracze w karty”. Jeden z jego ostatnich obrazów, niedokończony obraz ”Wielkie kąpiące się” (1900-1906) w Philadelphia Museum of Art jest jednym z jego najbardziej monumentalnych dzieł. Cézanne zmarł w 1906 roku w swoim rodzinnym mieście Aix-en-Provence. Jego twórczość wywarła wpływ na przyszłe pokolenia artystów, zarówno Pablo Picasso, jak i Henri Matisse, którzy zgodnie mówili, że Cézanne „jest ojcem nas wszystkich”.
1. Dom powieszonego
2. Nowoczesna Olimpia
3. Martwa natura z jabłkami i pomarańczami
4. Mont Sainte-Victoire i wiadukt w dolinie rzeki Arc
5. Gracze w karty
6. Wielkie kąpiące się
7. Martwa natura z czaszką, książką i świecznikiem
8. Cztery pory roku
[10.05.2023, Toruń]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz