CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

05 maja 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 05.05.2023

 

Kartka z kalendarza na 05.05.2023

Piątek

Imieniny dzisiaj obchodzą: Gotard, Irena, Waldemar oraz Anioł, Benwenut,

Chociemir, Eulogia, Eulogiusz, Eutymiusz, Geroncjusz, Hilary, Ireneusz,

Iryda, Jowinian, Maksym, Nicetas, Penelopa, Peregryn, Pius, Stanisław,

Stanisława, Teodor, Zdzibor, Zdziebor


Przysłowia na dziś:

Maj bogaty sieje kwiaty”

Rok wtedy dobry będzie, jak w maju zawiążą się żołędzie”

Ślub majowy - grób gotowy”

Słońce

Świt: 04:15

Wsch. Sł.: 04:55

Zenit: 12:32

Zach. Sł.: 20:09

Zmierzch: 20:49



Cytat dnia:

Czucie i wiara silniej mówi do mnie, niż mędrca szkiełko i oko.” - Adam Mickiewicz


Tego dnia, 5 maja 1629 roku w Czermięcinie zmarł Szymon Szymonowicz - poeta okresu renesansu [ur. 24 października 1558 we Lwowie]



Poniżej kilka utworów z cyklu „Nagrobki zbieranej drużyny”

Starego psa

Bywałem kiedyś pilnym stróżem pana mego,

A mogę się pochełpić, kochanym u niego.

Na starość sparszywiałem: z dwora mię wygnano.

Zdechłem w gnoju; takową nagrodę mi dano.


Kota

Myszy, darmo po moim grobie tańcujecie:

Nie dla was, nie mylcie się, nie chodzę po świecie:

Żem się do sadła wkradał, w tym mię postrzeżono,

I z kamieniem u szyje do wody wrzucono.


Kozy, co wilczęta wychowała

Wychowałam wilczęta własnemi piersiami,

Podrosszy zajadły mię; źle się zawsze z nami

Wychowańcy obchodzą: pełno niewdzięczności.

Mamki, karzcie[1] się z mojej głupiej uczynności.


[1] -bierzcie naukę


Zająca

Kiedy mię w polu już już charci doganiali,

Obejrzałem się, widzę, że się z szkapy wali

Na łeb myśliwiec i tam zaraz złomił szyję.

Bodaj sam zginął, kto na garło jedzie czyje.


Starego szkapy

Stary skąpa tu leżę, w błocie utopiony,

We zły raz od woźnice złego zaprzężony;

Od złego i młodego[1]: oboje to chodzi

Pospołu: biada starym, gdy je rządzą młodzi.


[1] zła chwila


[05.05.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz