CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

23 maja 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 23.05.2023

 

Kartka z kalendarza na dzień 23 maja 2023 roku

Wtorek

Imieniny dzisiaj obchodzą: Jan, Michał, Iwona oraz Bolelut, Budziwoj, Dezyderia, Dezyderiusz, Dezydery, Emilia, Eufrozyna, Eutychiusz, Gwibert, Julian, Lucjusz, Łucjusz, Symeon, Wibert

Przysłowia na dziś:

Jak w maju plucha, to w czerwcu posucha”

Gdy się grzmot w maju odezwie na wschodzie, rok sprzyja sianu

i zbożu w urodzie”


Słońce

Świt: 03:43

Wsch. Sł.: 04:27

Zenit: 12:32

Zach. Sł.: 20:37

Zmierzch: 21:22


Cytat dnia:

Po­wiadają, że człowiek jest ko­walem swe­go lo­su. Ale dość często los

jest ko­walem, zaś po­niektóry człowiek kowadłem.” - Zygmunt Fijas


Tego dnia zmarł w Paryżu w roku 1883 Cyprian Kamil Norwid - poeta, dramatopisarz, prozaik, plastyk. [ur. 24 września 1821, Laskowo-Głuchy]



Poniżej dwa wiersze Norwida…


Jak gdy kto ci­śnie w oczy czło­wie­ko­wi

Gar­ścią fi­joł­ków i nic mu nie po­wie...


Jak gdy aka­cją z wol­na za­ko­ły­sze,

By woń, po­dob­na ju­trzen­ne­mu ranu,

Z kwia­ty bia­ły­mi na bia­łe kla­wi­sze

Otwo­rzo­ne­go pa­dła for­te­pia­nu...


Jak gdy oso­bie sto­ją­cej na gan­ku

Da­le­ki księ­życ wplą­ta się we wło­sy,

Na pa­ła­ją­cym ukła­du wian­ku

Czo­ło - lub w srebr­ne ubie­ra je kło­sy...


Jak z nią roz­mo­wa, gdy nic nie zna­czą­ca,

Bywa po­dob­ną do ja­skó­łek lotu,

Któ­ry ma cel swój, acz o wszyst­ko trą­ca,

Przyj­ście let­nie­go pro­ro­ku­jąc grzmo­tu,

Nim bły­ska­wi­ca uprze­dzi­ła tęt­no -

Tak...

... lecz nie rzek­nę nic - bo mi jest smęt­no.



Daj mi wstążkę błękitną! Oddam Ci ją

Bez opóźnienia...

Albo daj mi cień twój z giętką Twą szyją!

Nie, nie chcę cienia.


* *

Cień zmieni się, gdy ku mnie skiniesz ręką,

Bo on nie kłamie!

Nic od ciebie nie chcę, śliczna panienko,

Usuwam ramię...


* * *

Bywałem ja od Boga nagrodzonym

Rzeczą mniej wielką:

Spadłym listkiem, do szyby przyklejonym.

Deszczu kropelką. —


[23.05.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz