CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

02 lipca 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 02.07.2023

 

Kartka z kalendarza na dzień 2. lipca 2023 roku

Niedziela


Imieniny dzisiaj obchodzą: Jagoda, Urban, Maria oraz Bernardyn, Bogodar, Bogudar, Bożdar, Bożydar, Eutyches, Eutychiusz, Juwenalis, Martynian, Niegosława, Piotr, Switun


Przysłowie na dziś:

Gdy pająk w lipcu przychodzi, to za sobą deszcz przywodzi, gdy swą pajęczynę snuje, bliską burzę czuje”


Słońce

Świt: 03:29

Wsch. Sł.: 04:18

Zenit: 12:40

Zach. Sł.: 21:01

Zmierzch: 21:50


Cytat dnia:

Mądrość po­lega na tym wed­le me­go zda­nia,

aby nie od­po­wiadać na głupie pytania.” - Ignacy Krasicki


Tego dnia roku 1778 w Ermenonville zmarł Jean-Jacques Rousseau - szwajcarski pisarz, filozof i dramaturg, tworzący w języku francuskim [ur. 28 czerwca 1712 roku w Genewie.]


Poniżej fragment tekstu Rousseau ...

Z „WYZNAŃ“

Z księgi I.

Imam się przedsięwzięcia, które dotychczas nie miało przykładu i nie będzie miało naśladowcy. Chcę pokazać swoim bliźnim człowieka w całej prawdzie jego natury; a tym człowiekiem będę ja.

Ja sam. Czuję moje serce, i znam ludzi. Nie jestem podobny żadnemu z tych których widziałem; śmiem wierzyć, iż nie jestem podobien żadnemu z istniejących. Jeśli nie lepszy, w każdym razie jestem inny. Czy natura uczyniła źle czy dobrze niszcząc formę w której mnie odlała, o tem wolno będzie sądzić dopiero po przeczytaniu tych kartek.

Niechaj trąba ostatecznego sądu zabrzmi, kiedy przyjdzie godzina: przybędę z tą książką w ręku stanąć przed obliczem Najwyższego Sędziego. Powiem głośno: oto co czyniłem, co myślałem, czem byłem. Wyznałem dobre i złe z równą szczerością. Nie przemilczałem nic złego, nie dodałem nic dobrego; a jeżeli zdarzyło mi się uciec do czczej ozdoby, to jedynie wówczas, gdy trzeba było wypełnić lukę ułomnej pamięci. Mogłem wziąć za prawdę to, o czem wiedziałem że mogło nią być; nigdy tego, o czem wiedziałem że jest fałszem. Pokazałem się takim, jakim jestem; godnym pogardy i szpetnym wówczas kiedy nim byłem; dobrym, szlachetnym, wzniosłym, kiedy nim byłem: odsłoniłem swoje wnętrze takiem, jakiem tyś je widział sam, Najwyższy Sędzio. Zgromadź naokoło mnie nieprzeliczoną liczbę moich bliźnich; niechaj słuchają mej spowiedzi, niechaj litują się mych nieprawości, niechaj rumienią się za me niedole. Niechaj każdy z nich kolejno odsłoni serce u stóp twego tronu z tą samą szczerością; a potem, niechaj jeden jedyny powie ci, jeśli będzie miał czoło: Byłem lepszy od tego człowieka.


[02.07.2023, Toruń]

1 komentarz:

  1. Cytat na dziś świetny, a przysłowie znam też inne - szczęśliwy ten dom, gdzie pająki są!

    OdpowiedzUsuń