CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

20 października 2023

SZTUKA - PAUL DELVAUX - SURREALIZM / REALIZM

 

    Paul Delvaux [1897-1994] był belgijskim artystą znanym ze swoich obrazów olejnych łączących elementy surrealizmu z klasycznymi formami. Powracającym motywem w twórczości Delvaux są nagie kobiety w różnych pozycjach, przechadzające się w milczeniu po klasycznych budynkach czy dworcach kolejowych, połączone z motywami takimi jak szkielety, postacie z powieści Juliusza Verne'a, mężczyźni w melonikach i inne nieoczekiwane przedmioty.

    Delvaux był zainteresowany był odkrywaniem człowieczeństwa i podświadomości. Chociaż początkowo inspirację czerpał z ekspresjonizmu, na jego dojrzały styl duży wpływ miał ruch surrealistyczny.    

    Pomimo faktu, że Delvaux utrzymywał zawodowe i osobiste relacje z wieloma malarzami surrealistów, w tym z André Bretonem, René Magritte i Paulem Eluardem, pozostał niezależny i nie uważał się za surrealistę.

    Lata powojenne przyniosły powrót dziecięcych obsesji Delvaux. Jego strach przed szkieletami przerodził się w fascynację. Oprócz swoich aktów Delvaux celowo sprawił, że szkielety wyglądały nie na miejscu w jego niezwykłych ramach. Pokazywał je w realistycznych pozach, leżących lub leżących, wierząc, że w połączeniu z jego pomysłowymi sceneriami wnoszą poczucie życia i czasu. Jego dziecięca miłość do tramwajów i pociągów pojawiła się także w wielu jego późniejszych pracach do tego stopnia, że ​​zyskała przydomek „Malarza stacji”.

    W ostatnich latach jego wzrok stał się tak słaby, że był zmuszony porzucić malarstwo.


1. Paul Delvaux

Fazy księżyca III (1942)

Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam


Dwóch wykształconych mężczyzn stoi na placu pomiędzy dwoma instytutami naukowymi: po lewej planetarium, a po prawej obserwatorium. Scena jest oświetlona światłem księżyca i tchnie zimną atmosferą. Mężczyźni i kobiety chodzą w górę i w dół po stromych schodach do planetarium jak marionetki.


2. Paul Delvaux

Widok na stację Leopold District (1922)

Fondation Paul Delvaux, St. Idesbald


Najwcześniejsze prace Delvaux pokazały jego trwającą całe życie fascynację pociągami.


3. Paul Delvaux

Kanapa (Le divan) (1924)

Galerie Patrick Derom, Bruksela


Nagie kobiety stały się jednym ze znaków rozpoznawczych Delvaux.


4. Paul Delvaux

Harmonia w Huy (1927)

Kolekcja prywatna


Delvaux studiował architekturę, a wiele z jego najwcześniejszych obrazów przedstawia budynki. Styl tego obrazu przywodzi na myśl styl innego belgijskiego artysty, Jamesa Ensora, który był u szczytu swojej kariery w latach dwudziestych XX wieku.


5. Paul Delvaux

Nadzy w lesie (ok. 1927-28)

Kolekcja prywatna


Obrazy Delvaux z końca lat 20. i początku lat 30. XX wieku, przedstawiające akty w krajobrazach, są pod silnym wpływem takich flamandzkich ekspresjonistów jak Constant Permeke i Gustave De Smet. Zmiana stylu około 1933 roku odzwierciedla wpływ metafizycznej sztuki Giorgio de Chirico, z którą po raz pierwszy zetknął się w 1926 lub 1927 roku. Na początku lat trzydziestych Delvaux znalazł dalszą inspirację w wizytach na targach w Brukseli, gdzie Muzeum Spitznera, muzeum ciekawostek medycznych, utrzymywało stoisko, na którym znajdowały się szkielety i mechaniczna figura Wenus.


6. Paul Delvaux

Dziewczęta (1929)

Kolekcja prywatna


W latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku Delvaux namalował wiele portretów aktów, takich jak ten, wszystkie z tłem niejasno sugerującym włoskie obrazy renesansowe lub flamandzkie gobeliny. Zastanawiające jest, jaki wpływ miały na niego stylizowane portrety kobiet Modiglianiego w tym okresie.


7. Paul Delvaux
Kuchnia (La cuisine)(1932)
Kolekcja prywatna


Przedstawiająca kuchnię dziadków ze strony matki artysty, "La Cuisine" jest cichym hołdem dla jego dzieciństwa. Artysta odchodzi tutaj od swoich surrealistycznych tendencji i bezpiecznie osadza widza w sentymentalnej rzeczywistości. Praca ta wyraża wygody codziennego życia, gazetę niedbale rzuconą na bok z okularami do czytania spoczywającymi na górze, krzesła przypadkowo odsunięte na bok, garnki i patelnie na kuchence gotowe do użycia przy następnym posiłku.


8. Paul Delvaux

Śpiąca Wenus I (1932)

Musée d'Ixelles, Bruksela


Pierwszy z wielu obrazów na ten temat. Pod koniec lat 20 i na początku lat 30 Delvaux wykonał wiele rysunków przedstawiających życie karnawałowe.


[20.10.2023, Toruń]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz