CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

24 października 2023

KARTKA Z KALENDARZA - 24.10.2023

 

Kartka z kalendarza na dzień 24 października 2023 roku

wtorek


Imieniny dzisiaj obchodzą: Alojzy, Areta, Marcin oraz Antoni, Aretas, Boleczest, Feliks, Filip, Jan, January, Józef, Marek, Pamfilia, Prokles, Prokul, Rafał, Septym, Walentyna, Aneta, Timur


Przysłowie na dziś:

W jesieni prędko gdy liść z drzewa spadnie, to wkrótce zima będzie,

każdy zgadnie”


Słońce

Świt: 06:40

Wsch. Sł.: 07:15

Zenit: 12:20

Zach. Sł.: 17:24

Zmierzch: 17:59


Cytat dnia:

Na drzewie dobrych intencji jest wiele kwiatów, lecz mało owoców”

Konfucjusz


24 października 1558 roku we Lwowie urodził się Szymon Szymonowic - poeta okresu renesansu pochodzenia ormiańskiego. [zm. 5 maja 1629 roku w Czermięcinie]



Poniżej teksty kilku „nagrobków” poety zawartych w książce wydanej w roku 1614 „ Sielanki i inne wiersze polskie”.

Starego psa

Bywałem kiedyś pilnym stróżem pana mego,

A mogę się pochełpić, kochanym u niego.

Na starość sparszywiałem: z dwora mię wygnano.

Zdechłem w gnoju; takową nagrodę mi dano.


Wołu robotnego

Robiłem w ciężkim pługu, nigdy nie schodziło

Jarzmo ze mnie: mną zasiać, mną i zwozić było[1];

Zdechłem od prace: dziś mię gospodarz żałuje.

Prędko postrada, gdy kto czemu nie folguje.


Kota

Myszy, darmo po moim grobie tańcujecie:

Nie dla was, nie mylcie się, nie chodzę po świecie:

Żem się do sadła wkradał, w tym mię postrzeżono,

I z kamieniem u szyje do wody wrzucono.


Kawki

Po co my, biedne kawki, kupami latamy?

Po co w kupach wrzeszczymy i w kupach siadamy?

Mnie w kupie strzelec zabił; wszystkie uleciały.

Bez wodza i bez sprawy najwiętszy gmin mały.


Jaskółki

Chłopięta niecnotliwe gniazdko mi rozbiły

I dziatki jeszcze gołe z niego wyrzuciły;

A jam z wielkiej żałości piersiami o ziemię

Rozbiła się. Dusza jest matek miłe plemię.



[24.10.2023, Toruń]

4 komentarze:

  1. Cytat dnia idealnie pasuje do kampanii wyborczych!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zastanawiam się z jakiego kalendarza kartki zrywasz, bo piękne imiona, mało znane tam znajdujesz. Podobnie ma się sprawa z przysłowiami na dziś i cytatem. Wybrane "nagrobki" też źle o nas świadczą, choć sama mądrość w nich zawarta. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Penetruję Internet, cytaty czasami wybieram z takiej strony z bazami cytatów, przysłowia właściwie pochodzą stąd, skąd biorę te kartki. Co do "nagrobków" - pełna zgoda. Myślę, że takich ich charakter był zamierzoną intencja poety. Pozdrawiam.

      Usuń