1. Zhao Mengfu (Chiny, 1254-1322)
Kąpiące się konie (ok. 1295-1305)
detal wiszącego zwoju, 28,1 x 155,5 cm.
Muzeum Pałacowe, Pekin
Zhao Mengfu był księciem i potomkiem cesarskiej rodziny dynastii Song, a także chińskim uczonym, malarzem i kaligrafem w czasach dynastii Yuan.
2. Cesarz Huizong (Chiny, 1082-1135)
Słuchając Qin (ok. 1100-1100)
Wiszący zwój; tusz i kolor na jedwabiu, 147,2 x 51,3 cm.
Muzeum Pałacowe, Pekin
Obraz przedstawia scenę, w której urzędnicy i patrycjusze gromadzą się i cieszą się grą na cytrze qin. Używając dźwięku cytry jako tematu, artysta delikatnie przedstawia muzyczny efekt wykorzystania ciszy do przytłoczenia dźwięku. Tło jest proste, a bujne sosny i kołyszący się bambus tworzą eleganckie otoczenie. Kadzidło unosi się spiralnie z palnika na stole, a starożytny trójnóg spoczywa na ekscentrycznym skalniaku, z którego wyrastają egzotyczne kwiaty. Elegancki dźwięk instrumentu dopełnia scenę.
3. Dynastia Qin (Chiny, 221-206 p.n.e.)
Żołnierze "Armii Terakotowej" (ok. 210 p.n.e.)
Ceramiczne rzeźby
Oprócz wojowników, wokół kopca grobowego pierwszego cesarza znaleziono również całą sztuczną nekropolię cesarza. Kopiec grobowy znajduje się u podnóża góry Li jako ziemna piramida, a kompleks nekropolii Qin Shi Huangdi został zbudowany jako mikrokosmos jego cesarskiego pałacu lub kompleksu. Składa się on z kilku biur, hal, stajni i innych struktur umieszczonych wokół kopca grobowego, który jest otoczony dwoma solidnie zbudowanymi ścianami z ubitej ziemi z wejściami bramnymi. Do 5 metrów (16 stóp) czerwonawej, piaszczystej gleby nagromadziło się na tym miejscu w ciągu dwóch tysiącleci po jego budowie.
4. Artysta z zachodniej dynastii Han (Chiny, 206 p.n.e. - 9 n.e.)
Pozłacana lampa z brązu w kształcie człowieka (172 p.n.e.)
Pozłacany ornament z brązu, 48,3 cm.
Muzeum Hebei, Shijiazhuang (prowincja Hebei, Chiny)
5. Artysta z zachodniej dynastii Han (Chiny, 206 p.n.e.-9 n.e.)
Sługa w jedwabnych szatach (Shinü Yong) (ok. 150-50 p.n.e.)
Figurka z terakoty, 45 x 18 x 9,5 cm.
Muzeum Cernuschi, Paryż
Rodzaje noszonej odzieży i materiały używane w okresie Han zależały od klasy społecznej. Zamożni ludzie mogli sobie pozwolić na jedwabne szaty, spódnice, skarpety i rękawiczki, płaszcze wykonane z borsuka lub futra lisa, kacze pióra i pantofle z inkrustowaną skórą, perłami i jedwabną podszewką. Chłopi powszechnie nosili ubrania wykonane z konopi, wełny i skór fretek.
6. Artysta ze wschodniej dynastii Han (Chiny, ok. I-II w. n.e.)
Dwóch dżentelmenów pogrążonych w rozmowie, podczas gdy dwóch innych patrzy (ok. 1-3 w. n.e.)
Kolor nałożony na płytkę ceramiczną (z grobowca w pobliżu Luoyang, prowincja Henan)
Muzeum Sztuk Pięknych w Bostonie
Dynastia Han była znana z jadeitowych strojów pogrzebowych. Jedno z najwcześniejszych znanych przedstawień krajobrazu w sztuce chińskiej pochodzi z pary paneli drzwiowych z pustych płytek z grobowca zachodniej dynastii Han w pobliżu Zhengzhou, datowanego na 60 rok p.n.e.. Scena ciągłej recesji głębi jest przekazywana przez zygzak linii reprezentujących drogi i mury ogrodowe, sprawiając wrażenie, że patrzy się w dół ze szczytu wzgórza.
7. Po Gu Kaizhi ( Chiny, ok. 345-406)
Nimfa z rzeki Luo (ok. 400 n.e.)
Tusz i kolory na jedwabiu, 27,1 x 572,8 cm.
Muzeum Pałacowe, Pekin
"Nimfa rzeki Luo" - prezentowana tutaj w czterech częściach, ze względu na ekstremalną szerokość - ilustruje wiersz napisany przez Cao Zhi (192-232). Zachował się on w trzech kopiach pochodzących z czasów dynastii Song.
Gu Kaizhi - jeden z najbardziej znanych malarzy starożytnych Chin - urodził się w Wuxi w prowincji Jiangsu i po raz pierwszy malował w Nanjing w 364 roku. W 366 roku został oficerem (Da Sima Canjun). Później został awansowany na oficera królewskiego (Sanji Changshi). Był także utalentowanym poetą i kaligrafem.
8. Północna dynastia Wei (Chiny, 386-534 n.e.)
Jeździec (Qima Yong) (V w. n.e.)
Rzeźba z terakoty
Musée Cernuschi, Paryż
[07.10.2023, Toruń]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz