CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

30 maja 2024

KARTKA Z KALENDARZA - 30.05.2024

 

Kartka z kalendarza na dzień 30 maja 2024 roku

Czwartek


Imieniny dzisiaj obchodzą: Ferdynand oraz Andronik, Anastazy, Andrzej, Bazyli, Bolemysł, Brodzisław, Eksuperancjusz, Feliks, Gawin, Jan, Joanna, Mirogniew, Suligniewa, Sulimir, Sulirad, Zyndram, Żanna


Przysłowia na dziś:

Jaki dzień w Boże Ciało, takich dni potem niemało”

Jeśli w Boże Ciało deszcz pada, to pierwsze żniwa będą deszczowe”

Na Boże Ciało siej proso śmiało”

Na Boże Ciało skacz do wody śmiało”

Na Boże Ciało żytko zakwitało”

Dzień Bożego ciała pogodny dobry urodzaj znaczy”

Boże Ciało pogoda darzy, rok będzie dobry dla gospodarzy”

Wystroił się jak stróż w Boże Ciało”


Słońce

Świt: 03:33

Wsch. Sł.: 04:20

Zenit: 12:33

Zach. Sł.: 20:47

Zmierzch: 21:33

Cytat dnia:

Choć w Pol­sce wszys­tko jest źle zbu­dowa­ne, lecz Pol­ki są zbu­dowa­ne wybornie”

Kornel Makuszyński


30 maja 1910 roku w Leżajsku urodził się Tadeusz Hollender - poeta, tłumacz, satyryk. [zm. 31 maja 1943 roku w Warszawie.



Poniżej wiersz poety „Pani M.K. na odjezdnem z Kazimierza”.


PANI M. K. NA ODJEZDNEM Z KAZIMIERZA

[pisownia oryginalna]

No cóż, odjeżdżam — dymią piachy

pod szerokiego wiatru tchnieniem,

i ty ku wodzie oczy nachyl,

i tak się przez to nic nie zmieni.

No cóż — przyjazdy czy odjazdy

życia do śmierci nie wymierzą,

bez końca drążyć będą gwiazdy

szeroką Wisłę w Kazimierzu.

Tam noc chmurami się nie zmieści

po rozwichrzonych płynąc bukach,

ja tylko w żadnem innem mieście

już się spokoju nie doszukam.

Mnie jak mityczny żółty Egipt

zastyga świat w kłamliwą rację,

mnie oba ciemne Wisły brzegi

zostaną zawsze — dekoracją.

Mnie nikt już świata nie uprości,

przetrwa do śmierci lśniące szkliwo,

mnie ledwie wiersze o miłości,

mogą miłością być — prawdziwą.

Ja tylko w zmienność się zanurzę,

byle wciąż różniej, wciąż inaczej,

mnie tylko czarna, smutna muza

w nienaturalnem oknie płacze.

I tylko mnie już dzień się każdy

życiu jak kłamstwu sprzeniewierzy...

Żegnaj — niech cicho kwitną gwiazdy

nad tobą — i nad Kazimierzem.


[30.05.2024, Toruń]

4 komentarze:

  1. Piękny wiersz o Kazimierzu... ale smutny.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiersz przywołał wspomnienie naszego pobytu w Kazimierzu, chyba kiedyś wrócę tam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nigdy nie byłam w Kazimierzu, ale o poecie też nie słyszałam, a szkoda. Cytat dnia podoba mi się bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli chodzi o ten wiersz, to cenię w nim szczególnie niebanalne rymy.

    OdpowiedzUsuń