CHMURKA I WICHEREK

...życie tutaj jest także fikcją, choć nie zawsze...

01 czerwca 2022

ZAPISKI Z CZASÓW DYKTATURY (709 – 713) ROZMAITOŚCI. ZIMNO W MIESZKANIACH. KOSZTY OGRZEWANIA. WIECZÓR AUTORSKI. HOMER.

 






709.

Jakoś nie może się porządnie wypogodzić i czuć w domu wilgoć… nie tylko w domu. Wilgoć przy stosunkowo ciepłej temperaturze otoczenia dobrze robi moim roślinkom, co mnie cieszy. Stojące w dużym pokoju pomidory mają już owoce, koperek rośnie, podobnie fasolka i ogórki, a wczoraj posiałem nowe ogórki, które trzeba będzie pod koniec czerwca przesadzić. Z kolei na moim zaokiennym karmniku urzędują nie tylko gołębie i sroki, lecz także kawki. Nie ma się czemu dziwić – karma jest za friko, i codziennie świeża – w końcu nie marnuje się chleb, ziemniaki, ryż i kasza, a nawet plasterki starej kiełbasy to także przysmak dla ptactwa.

710.

Inflacja zabiera ludziom kasę. Wszystko przez Tuska i Putina – teraz PIS przez cały rok do wyborów będzie karmił tępy lud, że ze wzrostem cen rządzący nic a nic wspólnego mają, a jak dostaną w końcu tę unijną kasę (tak przewiduję), to pan prezes z panem premierem będą ją dzielić, aby zyskać sympatie wyborców. Dowiedziałem się też, że ponoć nasz Orlen zaopatrywał przez parę miesięcy stacje benzynowe w Ukrainie darmowym paliwem, czyli robił to, co ja robię w stosunku do zaokiennych ptaków :-)

Ciekawe jak tam będzie z zimą, a konkretnie – jaka będzie temperatura w naszych mieszkaniach pod koniec roku i na początku następnego. Wydaje mi się, że rząd nie zdaje sobie sprawy z tego, iż nagłe odcięcie kraju od rosyjskiego surowca obniży temperaturę w naszych mieszkaniach. Wydaje się też, że naczelną zasadą rządu jest: „jakoś to będzie”, przy czym opozycja uważa podobnie. No cóż, parlamentarzyści, członkowie partii i ich rodziny, wyżywią się i nie zmarzną przyszłej zimy – jestem o was spokojny!

711.

Przy okazji kosztów utrzymania wspomnę o ogrzewaniu „mojej” dawnej szkoły. Kiedy jeszcze organem prowadzącym „mojego” zespołu szkół zwracano mi uwagę na konieczność obniżenia kosztów ogrzewania szkoły i internatu. Początkowo chciałem posłużyć się zainstalowaniem pieców na energię odnawialną, lecz gdy nie udało mi się pozyskać dofinansowania ze starostwa, postanowiłem odtworzyć wykorzystanie uprzednio działających pieców na węgiel i szkoła wraz z internatem ogrzewana była przez firmę zewnętrzną. Koszty ogrzewania i wytwarzania ciepłej wody spadły kilkukrotnie, gdyż akurat koszty paliwa płynnego rosły. Parę lat temu moja następczyni powróciła do paliwa płynnego, co ponownie podniosło koszty ogrzewania, a teraz… wolę już o tym nie myśleć… nie moje małpy.

712.

Czytając „Przygotowanie do wieczoru autorskiego” Różewicza, doceniam z jakim szacunkiem odnosi się do poezji Józefa Czechowicza i Staffa, jak ciepło wspomina niegdysiejszego naczelnego „Odrodzenia” Kuryluka czy też Przybosia. Wykazuje się przy tym mocną znajomością poezji. Z przyjemnością czyta się tę wspomnieniową prozę mieszczącą się na pograniczu recenzji, eseju i literatury pamiętnikarskiej.

713.


Od czasu do czasu sięgam po otwarte kursy w „Open University” i uniwersytetu z San Francisco, skupiając się głównie na projektach dotyczących sztuki i literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Ostatnio wszedłem na stronę kursu on-line uniwersytetu w Petersburgu. Wybrałem projekt „Гомер глазами филолога” czyli „Homer oczami filologa”. Jak dotąd jestem zadowolony, a przy okazji przypominam sobie rosyjski.


[01.06.2022, Toruń]


1 komentarz:

  1. Jeśli dotrwamy do zimy, to spędzimy ją pod kocem z herbatką...
    Ambitnie korzystasz z Internetu:-)

    OdpowiedzUsuń